105 שנים אחרי יסודה של תנועת המזרח"י (ראשי תיבות מרכז רוחני) ופרסומו של קול קורא המנסח את החזון והשליחות וקובע את היעדים והמטרות של הציונות הדתית בימים ההם (תרס"ב 1902) התכנס המרכז העולמי של המזרחי לשבת עיון בעיר טבריה בנסיון לחבר מסמך עקרונות של הציונים הדתיים בזמן הזה (תמוז 2007).
במסמך שהוצג לדיון תחת הכותרת: החזון והשליחות – המטרות והיעדים של תנועת המזרחי העולמית בימינו, שחובר על ידי הרב יעקב אריאל, הרב פרופ' דניאל שפרבר, פרופ' שלמה אקשטיין, הרב יוסף בלאו, מר אלן גרין ואליעזר שפר מוצעים 10 פרקים בנושאים הבאים:
מדינת ישראל כמדינה יהודית דמוקרטית מרכזיותה של ארץ ישראל ערבות הדדית קיום העם היהודי וההמשכיות היהודית אחדות העם תורה ודרך ארץ תורה ועבודה בצלם אלוקים הרגישות המוסריות וצדק חברתי מעמד האישה ביהדות האורתודוקסית
לכאורה ישנה הסכמה על כל אחד מהנושאים במסמך העקרונות אבל במהלך הדיון הועלו השאלות הבאות:
א. האם ניתן לחבר מסמך משותף ומוסכם עם ראשי תנועת המזרחי בתפוצות שחזרו וביטאו את מורת רוחם מהמפלגתיות ומהפוליטיקה הדתית בישראל.
ב. האם ניתן להגיע להסכמה על מסמך עקרונות שיבטא וישקף את מגוון הדעות, ההשקפות, ההדגשים וסדרי העדיפות של כלל הציונים הדתיים בישראל
כדי להמחיש את הקשיים בחיבור מסמך עקרונות המוסמך ומקובל על מגוון בעלי הדעות וההשקפות בציונות הדתית בימינו – הצגתי את המאפיינים העיקריים של הקבוצות השונות המרכיבות את הציבור הציוני הדתי בישראל וסימנתי אותם בראשי תיבות:
חרד"ל- חרדים לאומיים
צד"ל- ציונים דתיים לאומיים
חבקו"ק- חסידי ברסלב, קרליבך וקוק
נגב"ע- נערי הגבעות
חפד"ל- חפיפניק דתי לאומי
כאשר לכל אחת מהקבוצות הללו מאפיינים שונים בנושאים הבאים:
בחינוך: נפרד-מעורב
בתרבות שעות הפנאי: עיתונים, ספרים, טלביזיה, תיאטרון, קולנוע
בלבוש: גודל הכיפות וסוגי כיסויי הראש של הנשים
תפילות: 3 פעמים ביום במנין, רק בשבתות ובחגים
כשרות: בד"צ, רבנות
לשם המחשת המאפיינים חילקתי את 21 העיתונים ועלוני פרשיות השבוע היוצאים לאור ע"י החוגים השונים בציונות הדתית לפי קטגוריות של חרד"ל וצד"ל בעיקר, וציינתי את העובדה שמתוך אחד עשר הספרים שיצאו לאור בשנים האחרונות ועוסקים באופן יסודי בעיון ובבירור האידיאולוגיה הציונית הדתית בזמננו רובם הוצאו לאור על ידי הוצאת: עם עובד, מוסד ביאליק, הקיבוץ המאוחד ואוניברסיטת בר אילן. ואילו הציונות הדתית הממוסדת לא הוציאה לאור ספרי הגות משלה, ואולי גם זה מסימני הקושי של ניסוח משנה רעיונית סדורה ומקובלת.
לעומת זאת, בעיני הציבור החרדי ומנהיגיו כולנו כאחד מזוהים בעיניהם כמזרחניקים כפי שהגדירו את עצמם המייסדים הראשונים לפני 105 שנים. ואף על פי כן, אני מאמין שצריך וניתן לנסח מסמך עקרונות משותף למירב הציונים הדתיים בישראל ואני מזמין את גולשי דתי"לי להתייחס לכל אחד מהפרקים ולכתוב כאוות נפשם איך הם מגדירים ציוני דתי לאומי ואולי גם יוסיפו ראשי תיבות חדשים, שלא מוכרים לנו.