שר החינוך נפתלי בנט דיבר לפני זמן קצר בכנס שדרות לחברה במכללה האקדמית ספיר ובסינמטק שדרות ואמר כי אין שום בעיה מוסרית בחוק ההסדרה וכי כשמדינה מזהה צורך היא מפקיעה אדמות. השר השיב לשאלה כיצד ניתן ליישב את הנושא עם ערכי הצדק והמוסר היהודים.
“הסיפור הוא לא עמונה, הסיפור הוא אלפי יחידות דיור סטטוס דומה. כשרצו להקים את כרמיאל היו שם אדמות פרטיות והמדינה הפקיעה אותן ופיצתה את הבעלים, כך היה גם בירושלים, במעלה אדומים וביהודה ושומרון, וכן גם המקרה לגבי כביש 6. אין שום בעיה מוסרית למדינה כשהיא מזהה צורך להפקיע אדמות למען הקמת ישוב, והיא מפצה את הבעלים. אנחנו מנסים להחיל את הכללים בישראל גם על יהודה ושומרון.
“הדיון לא קשור בקרקע כזו או אחרת, מדובר על אדמות שמעולם לא התיישבו בהן. אנחנו עכשיו 50 שנה שולטים על יהודה ושומרון, לפני זה יהודה ושומרון היו תחת כיבוש ירדני ואת זה מקדשים, ולפני זה תחת כיבוש בריטי ולפני זה תחת כיבוש טורקי”. בשלב זה השר בנט פנה לתלמידים באולם והחל בשאלון היסטורי מהיר לגבי כל הקבוצות ששלטו על השטח לאורך יותר מ-2,000 השנים האחרונות עד לתקופות התנ”ך, כשהקהל והתלמידים מונים את הכובשים והשולטים השונים לכל אורך ההיסטוריה, ובנט מסכם באמירה נחרצת לגבי מי ש”מעולם לא שלט על האזור”.
בנט התייחס בדבריו גם למשנתו הכלכלית והחינוכית ואמר כי דוגל ב”כלכלה יהודית חופשית” שמאגדת את הטוב משני העולמות – תחרות חופשית לצד חמלה כלפי החלש. “כסף היא לא מילה גסה, הסוציאליזם הוא אידיאל נשגב, אך לא מתאים לחיים האמיתיים. אנחנו פועלים לפי העיקרון היהודי המכונן ‘שלך קודם לאחרים’, יחד עם זאת יש את מושגי הצדקה של הדת היהודית, ממעשר ועד הדאגה לגר ולאלמנה.
“בישראל של 2016 אין שיווין הזדמנויות והפערים נוצרים כבר בכיתה א’. בקריית אונו 26% מסיימים 5 יחידות מתמטיקה ובאופקים 2% בלבד, ילדי הפריפריה מתחילים הרבה מאחור ואני כאיש השוק החופשי לא ישן טוב בלילה עם זה. יש המון ביקורת נגדי על הדגש שנותן למתמטיקה ולמדעים, אך אני מעוניין להגיע למצב ש-25% מילדי רהט, אופקים וחצור הגלילית יעשו 5 יחידות מתמטיקה ו-100% יעשו באנגלית. אני מחויב למקסם את הפוטנציאל של כל ילד בישראל, לצייד אותו בכלים ובנקודת זינוק זהה”.