יו״ר הרשימה, איילת שקד: ״ה”קסמים” השונים שראינו בשנים האחרונות – פשוט לא עובדים. הפיתרון הוא פשוט ומבוסס על היגיון בריא ועל כלכלה נכונה, כדי להוריד מחירים אנחנו מאמינים בפיתרון אחד – הגדלת ההיצע. שום קסם לא יפתור את הבעיה. רק עבודה רצינית, יסודית ומעמיקה. גוש דן צפוף כמעט כמו עזה ויקר כמו ניו ניו יורק והגיע הזמן לשנות. שר התחבורה, בצלאל סמוטריץ׳, הכריז: ״הרכבת הקלה תוארך עד לצומת תפוח״ שר החינוך, הרב רפי פרץ: ״כדי שיגורו פה בגיל 30 הם צריכים לטייל בגיל 16 לכן במסגרת תכנית הלימודים תלמידים יטיילו באתרי מורשת ברחבי יהודה ושומרון״
מפלגת ״ימינה״ השיקה את תכנית הדיור של המפלגה במסיבת עיתונאים ביישוב אלקנה, במעמד יו״ר הרשימה, איילת שקד, השרים בצלאל סמוטריץ׳ והרב רפי פרץ, והשר לשעבר נפתלי בנט.
התכנית נהגתה על בסיס תחזיות לפיהן בעשורים הקרובים תוכפל אוכלוסיית מדינת ישראל, העומדת כיום על כ-8 מיליון תושבים, לצד צמיחה במדד הצפיפות לנפש, שנמצא אף הוא בעלייה מתמדת ונחשב כיום לגבוה ביותר מבין מדינות ה-OECD (7,958 תושבים לקמ״ר). שני המרכיבים הללו (צמיחת האוכלוסייה, צפיפות הולכת וגוברת) הם הגורם המרכזי למחירי הדירות האסטרונומיים באיזור המרכז.
העלייה החדה בשנים האחרונות במחירי הדיור בערים הגדולות מהווה בעיה חברתית וכלכלית ממדרגה ראשונה. צעירים אשר נכונים לצאת לעבודה זכאים לאפשרות ריאלית לרכוש דירה. כיום, למרביתם, אפשרות זו כמעט ואינה קיימת. משפחות רבות במדינת ישראל שואפות לשפר את מעמדן משוכרים לבעלים – פתרון של מחיר שפוי לצד קרבה לגוש דן מהווים עבורם הזדמנות מציאותית לשיפור איכות החיים.
במרכז התכנית – דיור לחצי מיליון ישראלים במערב השומרון, כחצי שעה נסיעה מגוש דן, כדי להגדיל את היצע הדירות ולהוריד את המחירים. מדובר על כ-35,000 דונם של אדמות מדינה, לא כולל שטחי A ו-B ושמורות טבע, אשר ניתן לפתח 50% מהם ולהקים בהם 113,000 יחידות דיור. מחיר דירה יעמוד על 950,000 ש״ח, בהשוואה ל-1.7 מיליון ש״ח בגוש דן, ויאפשר הורדת מחירים דרסטית במחירי הנדל״ן באיזור.
התכנית תתפרס על פני 5 שנים, בקצב בנייה של 22,000 יחידות דיור בשנה, ותבוצע על ידי הקמת מנהלת ייעודית לפרויקט, תקצוב ממשלתי לפיתוח תשתיות וקידום הנושא בוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור (ותמ”ל)
שר החינוך, הרב רפי פרץ: היום אנו באים עם בשורה: השומרון הוא הפתרון למצוקת הדיור והמחייה. זו לא רק זכותנו על הארץ אלא גם חובתנו כלפי הדורות הבאים. אנחנו מדברים היום על ריבונות שצריכה להיות פה. בהחלת החוק, בתשתיות ובמשאבים כמו תחבורה, חינוך ותעסוקה.”
עוד הוסיף שר החינוך: ״אנו צריכים להנחיל לילדנו מגיל קטן את הערכים והמורשת של המקום. כדי שיגיעו לגור כאן בגיל 30, הם צריכים לטייל פה בגיל 16.
כדי להתחבר לאדמה ולא לוותר עליה צריך להסתובב פה עם תנ”ך וללמוד על מי שהיה חי פה.
לכן צריך להרחיב את הטיולים כמובן בכפוף לאישורי הצבא גם לאיזורים ומסלולים כמו הסרטבה, קומראן, נחל רבה, נחל קנה ונחל פרת. אני מתכוון להכנס לעובי הקורה בנושא, זה כרגע נמצא בבחינה של הדרג המקצועי במשרד.
אני אומר לכם, נבנה פה אלפי יחידות דיור יחד עם בתי ספר מצוינים. החינוך הוא זה שמוביל אנשים לגור במקום מסוים. וזה מה שנעשה פה!”
שר התחבורה, בצלאל סמוטריץ׳ הודיע כי קו הרכבת הקלה של גוש דן יוארך באמצעות רכבת פרברית לא רק עד אריאל אלא עוד מזרחה עד צומת תפוח, שיהפוך למרכז תחבורתי אזורי.
לדבריו קו הרכבת יתוכנן בנוסף להכפלת כביש 5 והפיכתו לכביש דו מסלולי דו נתיבי עד בקעת הירדן בשני מקטעים. בכך ניתן יהיה לחבר את אזור השומרון ובקעת הירדן לרשת התחבורה הציבורית של גוש דן.
לדברי סמוטריץ׳ ״פיתוחה של בקעת הירדן תלויה מאד בתכנית התחבורה הזו. הקושי של תושבי הבקעה נובע בעיקר מהמרחק שיוצר נתיב תחבורה מיושן ומרחוק. משרד התחבורה מתייחס ליהודה ושומרון כחלק בלתי נפרד ממדינת ישראל בתפיסה מטרופולינית ומחבר כל אזור אל המטרופולין הקרוב אליו. זאת הדרך האמיתית לחבר את יהודה ושומרון לישראל הקטנה ולהביא עוד חצי מיליון יהודים להתגורר בה. התכנית הרחבה של הדיור והתחבורה נכונה הן מבחינה אזרחית, מדינית, ערכית ובטחונית.״
השר לשעבר נפתלי בנט: ״המצב היום הוא שאין עסקה הוגנת. זוג צעיר שעושה הכל כמו שצריך – הולך לצבא, משלם מיסים, עושה מילואים, עובד קשה – לא יכול לשרוד במדינת ישראל מבחינה כלכלית. זה דבר לא ציוני. צריך לסדר את זה ואפשר, זה לא גזירת גורל. הכלכלה קשורה להחלטות פוליטיות אמיצות של ממשלת ישראל. פשוט לקבל החלטה ולומר כן לאכלוס חצי מיליון ישראלים כאן במערב השומרון. לא מדובר על אדמות של ערבים אלא על אדמות מדינה. כל מה שמפריד בין בעיית הדיור בישראל לבין הפתרון אליה זה אמירת כן ואומץ לב. ״ימינה״ בראשות איילת שקד נחושה להחזיר את התקווה המעשית לזוג צעיר שרוצה לחיות בארץ הזו״.