מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את החוק שזכה לכינוי החוק הנורבגי. מדובר בשתי הצעות חוק, הראשונה הצעת חוק-יסוד: הכנסת (תיקון מס’ 42 והוראת שעה), והשנייה הצעת חוק הפסקת חברות בכנסת של חבר הכנסת המכהן כשר או כסגן שר (תיקוני חקיקה והוראת שעה), התשע”ה-2015.
בקריאה שנייה תמכו בהצעה לתקן את חוק יסוד הכנסת 64 חברי כנסת והתנגדו 51 חברי כנסת.ח”כ מרב מיכאלי ביקשה לראות בהצבעה בקריאה שלישית הצבעת אי אמון בממשלה.בקריאה שלישית תמכו בהצעה לתקן את חוק יסוד הכנסת 64 חברי כנסת והתנגדו 51 חברי כנסת ונדחתה הצעת אי האמון בממשלה.
לפי ההצעה, דינו של סגן שר שאינו חבר הכנסת, בדומה לשר שאינו חבר הכנסת, יהיה כדינו של חבר הכנסת בכל דבר הנוגע לכנסת, אך לא תהיה לו זכות הצבעה. כמו-כן חבר הכנסת שהתמנה לשר או לסגן שר, למעט ראש הממשלה, יוכל להפסיק את כהונתו בכנסת לזמן כהונתו בממשלה, ומוצעים כללים לעניין החלפתו בכנסת, חזרתו לכנסת ועוד.
בדברי ההסבר להצעה נכתב: “מטרת תיקון זה היא להתיר לחבר הכנסת שנתמנה לשר, להפסיק את חברותו בכנסת לתקופה שבה הוא מכהן כחבר הממשלה ועד תום חברותו בממשלה, וזאת, בין השאר, כדי לאפשר לאותו שר להתמקד בעבודה הממשלתית, ולאפשר לחבר הכנסת שיבוא במקומו להתמקד בעבודה הפרלמנטרית. אפשרות זו תהיה נתונה לשר אחד בלבד מבין חברי הכנסת שנבחרו ברשימת מועמדים אחת וזאת רק ברשימת מועמדים שמתוכה נבחרו עד שנים עשר חברים לכנסת. ההסדר המוצע כולל גם מנגנון לחזרתו המיידית ובלא תנאי לכנסת, של חבר הכנסת שחברותו נפסקה בשל התמנותו לשר, מיד עם תום כהונתו בממשלה במהלך כהונתה של הכנסת שבה נבחר.”
יו”ר חוקה ח”כ ניסן סלומינסקי הציג את ההצעה ואמר: “בדיונים בוועדה, עלה רעיון מקרב אנשי האופוזיציה אותו אימץ חבר הכנסת בני בגין, לקבוע כי ההסדר הנורבגי ייקבע כהוראת שעה לכנסת הנוכחית. למרות הבעייתיות הידועה בתיקון חוק-יסוד בהוראת השעה, הוועדה החליטה כי הנסיבות המיוחדות של המקרה מצדיקות זאת. מדובר בהסדר משטרי שהוא לא מבין החשובים שבחוקי היסוד, ושההשלכות שלו אינן ידועות. וכיוון שגם הפגיעה באופוזיציה אינה גדולה, ראינו לנכון לקבוע את ההסדר כ-“ניסוי”, לכנסת הזאת. בעתיד, המחוקק יוכל לבחון את ההשלכות שהיו להסדר, הן במישור הפוליטי והן במישור הציבורי, ויחליט אם ראוי להשאיר את ההסדר על כנו.”
ח”כ ציפי לבני (המחנה הציוני): “אנחנו עוסקים היום בחוק שמחלק כמה ג’ובים לכמה חברי מפלגה. כשעושים שינוי בחוק יסוד מתחילים את זה מהכנסת הבאה ועכשיו רוצים לעשות את זה כאן ומיד. שינוי חוקתי לא עושים פרסונלית אלא מתוך דיון מעמיק על מה שנכון וראוי לעשות. ואם יש דבר שלא עושים בתיקון חוקתי גדול זה לעשות את זה בהוראת שעה. זו קומבינה חוקתי בראשותו של ראש הממשלה.”
ח”כ מירב מיכאלי (המחנה הציוני): “זהו חוק קומבינה תוצרת נתניהו, ואין רחוק ממנו משוויון. זהו לא חוק נורבגי בלונדיני ותכול עיניים, אלא חוק מכוער, חסר רצינות ושטחי”.
ח”כ ניסן סלומיאנסקי (הבית היהודי) סיכם את הדיון: האם רוצים שדיונים בוועדות יהיו עם האופוזיציה וברגע ההצבעה זה יתהפך? בליכוד יש 30 חברי כנסת מתוכם נשארים 13 ח”כים פנויים מתוכם 4 יושבי ראש ועדות ורק 9 פנויים וצריכים להיות ב-32 מקומות בוועדות. איך אפשר לעשות את זה? יש שתי אפשרויות, או לקצץ בשרים או להגדיל בח”כים והיום בחרו בדרך של להגדיל את הח”כים ועל ידי כך שעבודת הוועדות תהייה יותר רצינית.
ח”כ מיקי לוי (יש עתיד) ביקש לפני ההצבעה לדעת אם יש הסכם קואליציוני חדש שלא הונח על שולחן הכנסת, עם ישראל ביתנו. השר המקשר יריב לוין (הליכוד) השיב בשלילה ויו”ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן אמר שגם בעתיד לא יהיה.