חוקת המפלגה הדתית לאומית
הסבר:
התיקונים המוצעים הודפסו על הנוסח הישן של החוקה, כדי שהקורא יוכל להבחין בשינויים. מילה שיש תחתיה קו היא מילה מחוקה. הדפסה באותיות גדולות היא תוספת לחוקה.
חלק ראשון חוקת המפלגה
1. השם 4. חברות 2. עקרונות יסוד 5. שיפוט פנימי 3. ייעודי המפלגה ותפקידיה
חלק שני: מוסדות ארציים
סימן א' – הוועידה הארצית
6. הוועידה הארצית 14. מועד הבחירות וכינוס הוועידה 7. הבחירות לוועידה 15. החלטות והצבעות 8. כינוס הוועידה 16. בחירת נשיאות, וועדה מתמדת 9. דחיית כינוס הוועידה וועדת בחירות 10. הקדמת כינוס הוועידה 17. בחירת מוסדות 11. כשרות פעולות 18. בחירת בעלי תפקידים 12. כינוס ועידה יוצאת מן הכלל 19. מרכז סמכות וועידה 13. ועידה נבחרת יוצאת מן הכלל.
סימן ב' – מרכז המפלגה
20. המרכז – מוסד עליון 27. קווי מדיניות ועקרונות פעולה 21. בחירת חברי מרכז 28. כניסה לממשלה ופרישה מהממשלה 22. יו"ר המרכז ומ"מ היו"ר 29. כינוס המרכז 23. נשיאות המרכז 30. סדר היום, מועד ומקום 24. כינוס ראשון של המרכז 31. וועדות 25. החזרת חבר למרכז 32. משאל חברים 26. בחירת "וירולסטים" חברים בדעה מייעצת 33. אישור תקנונים
סימן ג' – הלשכה
34. לשכת המפלגה 38. שיריון חברים 35. הרכב הלשכה 39. מספר חברי הלשכה- אי זוגי 36. בחירת ההרכב 40. חילופי גברי בתפקידים קידום צעירים 37. חליף חבר שנגרע 41. התחלת כהונה
סימן ד' – יו"ר המפלגה
42. יו"ר המפלגה 43. הזמנה לישיבות 44. פורום יו"ר המפלגה
סימן ה' – מזכ"ל המפלגה
45. בחירות מזכ"ל המפלגה
סימן ו' – מזכירות המפלגה
46. תפקידי המזכירות 51. יו"ר המזכירות 47. תוכנית עבודה 51. נציגי "אמונה", הדור הצעיר 48. נוהל עבודה איגוד המושבים והקיבוץ הדתי 49. עדכון ללשכה 52. התחלת כהונה 50. הרכב המזכירות 53. בחירת וועדת שכר וועדת מנגנון
סימן ז' – מועצה תורנית = רעיונית
54. פורום תורני רעיוני מועצה תורנית רעיונית
סימן ח' – ראשי מחלקות ויועץ משפטי
55. מינוי ראשי מחלקות ויועץ משפטי
56. יועץ משפטי
סימן ט' – הרשות המבקרת ומבקר המפלגה
57. מוסדות הרשות המבקרת 60. בחירת המבקר 58. יושב ראש ומבקר המפלגה 61. בחירת רשות הביקורת 59. התאמה לתפקיד המבקר 62. חוקת הביקורת
סימן י' – בית דין המפלגה
63. בחירת בית דין 74. סמכויות 64. רוב 60% 75. תקנון וסדרי דין 65. מספר החברים 76. הגבלות לבחירה ולכהונה 66. מועמדים לבית הדין 77. הרכבים והרכבים מיוחדים 67. בחירה בהצבעה גלויה 78. סופיות החלטה 68. הפעלה מנהלית של בית הדין 79. חיוב בהוצאות ושכר טרחת עו"ד 69. דן יחיד 80. מילוי מקום יו"ר 70. העברה לבוררות חיצונית 81. מילוי מקום חבר 71. חבר ביה"ד שפסקה חברותו 82. חברות בוועידה בדיעה מייעצת 72. ממונה על מזכיר בית הדין 83. יושב ראש בית הדין חבר המרכז 73. רציפות כהונה בדיעה מייעצת
סימן י"א – ועדת תקציב
84. תפקידי הוועדה
סימן י"ב – ועדת מנגנון
85. קבלת עובדים 89. שיבוץ 86. הרכב ועדת מנגנון 90. תקנון לקבלת עובדים 87. מילוי מקום 91. סדרי עבודה 88. החלטות
סימן י"ג -ועדת שכר
92. קביעת דרגות שכר 95. החלטות 93. הרכב ועדת שכר 96. תקנון 94. מילוי מקום חברים 97. סדרי עבודה
סימן י"ד – סכסוכי עבודה
98. הכרעה בסכסוך 99. מוסד לערעורים וסופיות ההכרעה
סימן ט"ו – הדור הצעיר של המפלגה
100. ועידת הדור הצעיר, תקנון וכינון הוועידה הראשונה.
חלק שלישי: מוסדות מקומיים
101. הסניף כארגון מקומי 103. הבחירות ושיטת הבחירות 102. מוסדות נבחרים 104. חוקת הסניפים 105. צרוף חברים למועצת סניף
חלק רביעי: נציגי המפלגה במוסדות החוץ
106. בחירת מועמדי המפלגה לכנסת 107. בחירת מועמדי המפלגה לממשלה 108. נציגי המפלגה במוסדות החוץ 109. כפל תפקידים
חלק חמישי: הוראות כלליות
110. החלטות ברוב רגיל 118. בחירת יושב ראש 111. הצבעות 119. חוקיות ישיבות 112-114. מועמדים שקיבלו מספר קולות זהה 120. מילוי מקום על ידי המרכז 115. מועמד אחד – הצבעה גלויה 121. מילוי מקום זמני על ידי סגן 116. נוהלי עבודה של גוף נבחר 121. שמירת תוקף 117. שינוי מועד שנקבע 122. שינוי חוקה 123. תחילה
חוקת הביקורת
המפלגה הדתית לאומית בארץ ישראל
א. הרשות המבקרת ד. שלבי הבירור והסיכום ב. סמכויות הרשות ה. פרסום ג. נוהל הביקורת ו. שונות
חוקת המפלגה הדתית לאומית בא"י
חלק ראשון – המפלגה הדתית לאומית
השם 1. השם: למפלגה ייקרא "המפלגה המפד"ל- התנועה הדתית לאומית המזרחי – הפועל המזרחי בארץ ישראל" (להלן: "המפלגה")
עקרונות יסוד 2. עקרונות היסוד של המפלגה הם: (א) המפלגה שואפת לחידוש חיי עם ישראל בארץ ישראל על פי תורת ישראל. (ב) המפלגה רואה באחדות העם, בקירוב לבבות בעם, בזיקת הגומלין בין העם היושב בציון לבין הפזורה בקיבוץ הגלויות, בעלייה, בהתנחלות בארץ ישראל ובהתיישבות בכל חבלי ארץ ישראל ובירושלים בירת ישראל השלימה והמאוחדת, יסוד מוסד ביהדות וחובת הכלל והפרט להבטחת קיום העם ועתידו. (ג) המפלגה ממשיכה את דרכה של הציונות הדתית – דרך המעשה והיצירה בכל שטחי החיים ושיתוף פעולה עם כל חלקי האומה להגשמת עקרונות-יסוד אלה. (ד) המפלגה רואה ברבנות הראשית לישראל סמכות תורנית הלכתית עליונה במדינה. (ה) המפלגה תפעל לקירוב לבבות בין עם ישראל לאביהם שבשמים ולהרבות תורה, לאור דרכם של רבני הציונות הדתית לדורותיהם.
ייעודי המפלגה ותפקידיה 3. ייעודי המפלגה ותפקידיה הם: (א) לבנות את מדינת ישראל כמדינה יהודית, לבצר את קיומה ולפתחה מבחינה דתית, תרבותית, ביטחונית, כלכלית וחברתית; (ב) לטפח אהבת ישראל, נאמנות למדינה ואהבת המולדת; (ג) להקים חברה מושתתת על יסודותיה הרוחניים-חברתיים-הלכתיים של תורת ישראל כמסד למשטר של תורה ועבודה במדינה. (ד) להכשיר את חברי המפלגה להגשמת ערכים ומשימות אלה, (ה) לפעול למען תחיקה מקורית יהודית במדינה, מושתתת על המשפט העברי ומסורת ישראל ; (ו) להשתית את המשטר במדינה על אדני הצדק והשוויון לכל אזרח ומעמד; לייצב משטר כלכלי מתוך ראייה כוללת של צרכי המשק במדינה, הדואג לקליטת העלייה, לפיתוח הסקטור הפרטי, וקידומם לטובת המדינה ואזרחיה; (ז) לפעול למען חינוך על ידי המדינה לכל דורש, לטפח מפעלי חינוך דתיים ותורניים על סוגיהם ומגמותיהם; (ח) לפעול להחדרת ערכי היהדות בקרב כל שכבות העם לקירובו לאורח חיים יהודי; (ט) לעמוד לימין האדם העמל והעובד, הוותיק והעולה החדש, ללא הבדל עדה ומוצא; להגן על ענייניו הצודקים וללחום למען תחיקה סוציאלית המבטיחה לו תנאי חיים הוגנים; (י) לשמור על צביונה הדתי היהודי של המדינה ולהבטיח את כל השירותים הדתיים לציבור וליחיד באמצעות המוסדות הממלכתיים, המקומיים, הציבוריים והאחרים שבמדינה; (יא) לארגן המוני יהודים דתיים בסניפים ובתאיה הארגוניים, הכלכליים והמקצועיים, לדאוג לענייניהם ולצרכיהם; לפתח פעילות עניפה בשטחי התורה והדת, החינוך והתרבות, הספרות והנוער, המדיניות והכלכלה; (יב) לנהל פעולה מדינית, הסברתית וארגונית לקידום מטרות המפלגה; להיאבק בדרכים ציבוריות ודמוקרטיות להגשמת ייעודי התנועה להנהגת המדינה ע"פ ערכי הציונות הדתית, ולהופיע ברשימות בבחירות למוסדות המדינה, הרשויות המקומיות, מוסדות ההשכלה הגבוהה, ההסתדרות הציונית ומוסדות וגופים ציבוריים אחרים; (יג) למלא את החובות והתפקידים שההסדרות העולמית של המזרחי-הפועל המזרחי מטילה בכפוף להוראות חוק המפלגות התשנ"ב 1992. 4. חברות: (א) למפלגה יתקבל כחבר, כל יהודי ויהודיה שומרי תורה ומצוות, אזרח ישראלי ותושב הארץ, שגילו אינו פחות מן המינימום הקבוע בחוק ובכל מקרה לא פחות מבן י"ז שנים, המכיר ומזדהה עם מטרות המפלגה ושאיפותיה, והמתחייב על פי הצהרה בכתב לקבל על עצמו את משמעת המפלגה ולציית להחלטותיה, והמשלם את מיסיו בדרך שתקבע על ידי לשכת המפלגה הדתית לאומית. למפלגה יתקבל כחבר כל יהודי ויהודיה שומרי תורה ומצוות, או שומרי מסורת ישראל, המכיר ומזדהה עם מטרות המפלגה ושאיפותיה, והמתחייב ע"פ הצהרה בכתב לקבל על עצמו את חוקת המפלגה וציות להחלטותיה. הוא אזרח ישראלי ותושב הארץ שגילו אינו פחות מן המינימום בחוק, ובכל מקרה לא פחות מבן י"ז שנים, והמשלם את מיסיו בדרך שתקבע ע"י לשכת המפלגה.
(ב) לא ישתייך חבר המפלגה לשום מפלגה ארצית או מקומית מדינית אחרת, ולא יהיה פעיל בשום מפלגה ארצית או מקומית מדינית אחרת או ברשימה שלא אושרה ע"י הגוף המוסמך לכך אלא אם אושר הדבר ע"י מוסד המפלגה המוסמך לכך. (ג) כל חבר המפלגה חייב להשתייך להסתדרות הציונית העולמית ולמלא חובותיו כלפיה. (ד) חבר זכאי לבחור ולהיבחר למוסדות המפלגה ולמוסדות הסניף, בדרך שתיקבע ע"י הוועידה ; ובלבד שהיה חבר המפלגה "ביום הקובע" לעניין הבחירות, ושילם מיסיו במשך חצי שנה שלפני היום הקובע על פי קביעת הלשכה. (ה) חבר זכאי להיבחר מטעם המפלגה לכנסת, לממשלה, להסתדרות הציונית, לרשות המקומית, ולכל גוף שאינו מוסד או גוף של המפלגה, ובלבד שהיה חבר המפלגה ביום הקובע, ושילם מיסיו במשך חצי שנה שלפני היום הקובע. (ו) לעניין סעיף זה "היום הקובע" הוא שישה חודשים לפני מועד הבחירות יום סגירת ספר הבוחרים. (ז) חבר יוכל להיות מוצא מהמפלגה או מושעה מחברותו או מתפקידו בה בגין אחת הסיבות כדלקמן: (1) חילול דת, ע"פ האמור בסעיף 4 א'. (2) אם הורשע בעבירה שיש עימה קלון; (3) הפרת החוקה או אחד מסעיפיה, הפרת החלטות או הוראות המוסדות המוסמכים, והפרת צו או החלטה של בית דין המפלגה. (4) אי תשלום מיסים בהתאם לתקנון לחוקה. (ח) הוצאת חבר מהמפלגה בגין העילות המפורטות בסעיף קטן (ז')דלעיל, תיעשה רק על ידי בית דין המפלגה, למעט הליך הוצאה בשל אי תשלום מיסים כאמור בסעיף 4 (ט'). (ט) על אף האמור בסעיף 4 (ח'), חבר שלא שילם מיסיו כאמור בחוקה במשך שישה חודשים ייחשב כמי שהוציא עצמו מן המפלגה, ויחדל להיות חבר בה ובמוסדותיה, מיום שתישלח אליו על כך הודעה בכתב מטעם המזכירות, ובלבד שלא תישלח הודעה כאמור בטרם תשלח לחבר התראה מראש, ובכלל הודעה על זכותו לשימוע חודש ימים מראש. הליך הוצאת חבר מהתנועה בשל אי תשלום מיסיו חייב אישור יו"ר בית הדין של המפלגה או אחד מחבריו שהוסמך על ידו או על ידי נשיאות בית הדין. (י) (1) השעיית חבר מחברותו או מתפקידו במפלגה עד להעמדתו לדין בשל אחת העילות המפורטות בסעיף קטן (ז') בגבולות של 3 חודשים תיעשה על פי החלטת לשכת המפלגה. (2) השעיה כאמור בפסקה (1) דלעיל תיעשה בשל אותה עילה, פעם אחת בלבד. (3) השעיה כאמור לתקופה של למעלה משלושה חודשים תיעשה על פי החלטות בית דין המפלגה ובתנאי שלפני קבלת החלטה כאמור הוגש כתב אישום בפני בית הדין. (יא) חבר שהוצא כדין יתקבל מחדש כחבר המפלגה על ידי בית דין המפלגה על פי המלצת המזכירות. לא המליצה על קבלתו מחדש של החבר, רשאי הוא לערער על כך בפני לשכת המפלגה. (יב) המרכז רשאי להחליט על הקמת חטיבות מיוחדות לתושבי המדינה מבני המיעוטים, תנאי החברות ייקבעו ע"י המרכז. (יג) הוועידה מסמיכה את המרכז לקבוע את הגדרת החברות במפלגה חובות וזכויות. קביעת המרכז תשנה או תתקן את חוקת המפלגה, לפי העניין. שיפוט פנימי 5. חבר המפלגה יפנה בכל עניין פוליטי, ארגוני, מוסדי או משמעתי, הנוגע למפלגה, לכל אחד ממוסדותיה או גופיה, או לכל ממלא תפקיד בה מטעמה, או לכל חבר מחבריה, אך ורק לשיפוטו של בית הדין של המפלגה, בין אם העניין בתחום הידע המומחיות וההתמחות של בית הדין ובין אם לאו, יקבל הכרעותיו והחלטותיו ויפעל על פיהן
חלק שני – מוסדות ארציים
סימן א' – הוועידה הארצית
הוועידה הארצית 6. הוועידה הארצית (להלן "הוועידה") הינה המוסד העליון של המפלגה.
הבחירות לוועידה 7. (א) הבחירות לוועידה הן חשאיות ומקומיות ומחולקות לאזורים סניפים, ובלבד שבכל איזור לא יהיו יותר מ 2,100 בעלי זכות בחירה. (ב) שיטת הבחירות ותקנון הבחירות ייקבעו על ידי המרכז. (ג) צירי הוועידה ייבחרו רק על ידי הצבעה בקלפי. (ד) משתתפים בוועידה בדעה מייעצת יושב ראש וחברי בית דין המפלגה, מבקר המפלגה, יושב ראש נשיאות המרכז, וכן אישי המפלגה שייקבעו בהחלטת הלשכה ובלבד שהמספר הכולל של צירים בדעה מייעצת לא יעלה על 15% של הצירים הנבחרים לוועידה.
כינוס הוועידה 8. הוועידה מתכנסת אחת לחמש שנים.
דחיית כינוס הוועידה 9. המרכז רשאי להחליט על דחיית מועד הבחירות לוועידה, או על דחיית מועד כינוסה של הוועידה, בכפיפות לתנאים הבאים: (א) (1) מצבה הביטחוני או הפוליטי של המדינה אינו מאפשר קיום בחירות במועדן או כינוס הוועידה במועדה; (2) ההחלטה על הדחייה נתקבלה ברוב של שני שלישים מחברי המרכז הנוכחים ובלבד שיהיו נוכחים בישיבה לפחות מחצית מחברי המרכז. (ב) מועד הבחירות לוועידה או מועד כינוסה של הוועידה לא יידחו יותר מפעם אחת, פרט אם נתקבלה החלטה מיוחדת על כך על ידי רוב של 75% מחברי המרכז הנוכחים ובלבד שיהיו נוכחים בישיבה לפחות מחצית מחברי המרכז. (ג) נתגלה צורך לדחות את מועד הבחירות לוועידה או את מועד כינוסה עקב פעולות צבאיות או הכרזת מצב חירום במדינה, יחליט על כל המרכז ברוב רגיל של המשתתפים בישיבה. (ד) תקופת דחייה אינה יכולה לעלות בשום מקרה על שנה אחת.
הקדמת כינוס הוועידה 10. המרכז רשאי להחליט, בישיבה שבה נוכחים לא פחות ממחצית חבריו וברוב של 2/3 מקולות המצביעים על הקדמת מועד כינוס הוועידה.
כשרות פעולות 11. על אף האמור לעיל, לא תיפסלנה פעולות שנעשו, בגדר סמכותם, על ידי המוסדות השונים של המפלגה שנבחרו על ידי הוועידה, מטעם זה שלא חודשה סמכות המוסדות על ידי הוועידה.
כינוס ועידה יוצאת מהכלל 12. (א) המרכז רשאי להחליט ברוב של 75% מהנוכחים בישיבה, שבה נוכחים לפחות 50% מחברי המרכז, על כינוס וועידה יוצאת מן הכלל ועל מועד כינוסה; (ב) צירי הוועידה האחרונה יהיו גם צירי הוועידה כאמור בסעיף קטן (א) והיא תכונס לא יאוחר משלושה חודשים מיום החלטת המרכז.
ועידה נבחרת יוצאת מהכלל 13. על פי החלטה של המרכז שנתקבלה ברוב של 2/3 מחבריו, יש לערוך בחירות לוועידה יוצאת מן הכלל, במועד שייקבע על ידי המרכז.
מועד בחירות וכינוס הוועידה 14. (א) מועד הבחירות לוועידה, סדר יומה, מקום ומועד כינוסה ייקבעו על ידי הלשכה ונשיאות המרכז. (ב) הוועידה תכונס בירושלים, אולם הלשכה ונשיאות המרכז רשאים לשנות מקום כינוסה מטעמים מיוחדים.
החלטות והצבעות 15. (א) החלטות הוועידה, מלבד שינויים בחוקה, תתקבלנה ברוב רגיל של המשתתפים בהצבעה. (ב) ההצבעות בוועידה, כולל בנשיאות ובוועדות, תהיינה בהרמת ידיים. אולם, על פי דרישה של לפחות שישית ממספר הנוכחים בהצבעה, תיערך הצבעה אישית או הצבעה חשאית בכתב.
בחירת נשיאות, 16. (א) הוועידה תבחר בישיבתה הראשונה, לאחר ישיבת הפתיחה ועדה מתמדת החגיגית בנשיאות ובוועדת מנדאטים לאישור בחירת ועדת בחירות הצירים. (ב) מוסדות הוועידה יהיו כדלקמן: (1) ועדה מתמדת אשר תפעל גם כנשיאות הוועידה. (2) ועדת בחירות אשר תפעל גם כוועדת מנדאטים. (ג) הוועדה המתמדת: (1) תקבע את סדר היום של הוועידה, תעסוק בעניינים של ניהול שוטף של הוועידה וסדריה, תרכז ותנסח את הצעות ההחלטה בוועידה. (2) הוועדה המתמדת רשאית להחליט בכל עניין שאינו מוסדר בחוקה, המתייחס לחוקת הבחירות ו/או לשיטת הבחירות ונוהליה, והכל בענייני הוועידה. (3) תמנה עד 31 חברים אשר ייבחרו כדלקמן: יו"ר הוועדה יבחר ע"י הוועידה בנפרד. 28 27 חברים ייבחרו בבחירות אישיות וחשאיות על ידי צירי הוועידה בשיטת "כולם בוחרים בכולם". שלשה חברים נוספים של הוועדה המתמדת יצורפו אליה על פי החלטתה של ועדת הבחירות המוגדרת להלן. (4) החלטות הוועדה המתמדת תתקבלנה בהצבעה גלויה וברוב פשוט של הנוכחים כאשר במצב של שוויון בין המצביעים יקבע קולו של היו"ר ובהעדרו יקבע קולו של ממלא מקום היו"ר. (5) הוועדה המתמדת רשאית למנות מבין חבריה ועדת מישנה או ועדות מישנה ולהאציל להן כל סמכות שניתנה לה בחוקה זו דרך כלל או בעניין מסוים.
(6) כל לציר יוכל להגיש את מועמדותו, או מועמדות ציר אחר שנתן הסכמתו לכך, לחברות בוועדה המתמדת, במקום ובזמן שיפורסמו בוועידה. (7) כל ציר ידרג על פתק הצבעה עד 10 מצירי הוועידה מתוך רשימת המועמדים לחברות בוועדה המתמדת. מניית קולות המצביעים תיעשה בצורה לא משוקללת כאשר כל המועמד המופיע בפתק ההצבעה במקום הראשון יקבל 10 נקודות ואלה שאחריו יקבלו ניקוד בסדר יורד עד המועמד העשירי שיקבל נקודה אחת. יקבל מספר קולות (נקודות) שווה.
(8) 28 27 המועמדים שיקבלו את הניקוד הגבוה ביותר מכלל המועמדים יבחרו לוועדה המתמדת. המועמד שקיבל את הניקוד הגבוה ביותר מבין הנבחרים לוועדה המתמדת, יהיה מ"מ יו"ר הוועדה המתמדת. ואילו המועמד שקיבל את מספר הקולות שאחריו יהיה ממלא מקומו. (ד) וועדת הבחירות: (1) תהיה אחראית לכל הבחירות שיתקיימו בוועידה למוסדות הוועידה ולמוסדות התנועה על פי חוקת בחירות זו, תנהלן ותפקח עליהן. (2) תפעל גם כוועדת מנדאטים. (3) וועדת הוועידה תהיה גם וועדת הבחירות. (4) וועדת הבחירות רשאית למנות מבין חבריה וועדת מישנה או וועדות מישנה ולהאציל להן כל סמכות שניתנה לה בחוקה זו דרך כלל או בעניין מסוים. (5) וועדת הבחירות תהיה רשאית להחליט בכל עניין שאינו מוסדר בחוקה זו ו/או בחוקת התנועה, המתייחס לחוקת הבחירות ו/או לשיטת הבחירות ונהליה.
בחירת מוסדות 17. המוסדות הנבחרים של המפלגה בוועידה יהיו המוסדות הבאים: (א) מרכז המפלגה (ב) יו"ר המרכז, מ"מ יו"ר המרכז, נשיאות המרכז (ג) הלשכה (ד) יו"ר הלשכה, מ"מ יו"ר הלשכה. (ה) יו"ר המפלגה (ו) מזכ"ל המפלגה (ז) מזכיר מדיני (ח) מ"מ מזכ"ל (ט) מזכירות המפלגה (ז) רשות הביקורת. (ח) מבקר המפלגה (ט) בית הדין של המפלגה (י) יו"ר בית הדין וסגניו (יא) פורום תורני רעיוני מועצה תורנית רעיונית (י"ב) יו"ר הוועדה המתמדת (י"ג) הוועדה המתמדת
בחירת בעלי תפקידים 18. (א) מוסדות ובעלי תפקידים כדלהלן: יו"ר המפלגה יו"ר המרכז, מ"מ יו"ר המרכז, נשיאות המרכז, יו"ר הלשכה, מ"מ יו"ר הלשכה, מזכ"ל המפלגה, מזכיר מדיני ומ"מ מזכ"ל ייבחרו בהצבעה אישית, ארצית וחשאית על ידי צירי הוועידה. (ב) כל ציר בוועידה יהיה רשאי להגיש לוועדת הבחירות מועמדות שלו או של אדם אחר לכל אחד מהתפקידים הנ"ל במקום ובמועד שיפורסמו. (ג) בעלי התפקידים הנ"ל ייבחרו בעת ובעונה אחת, ולא יוכל מועמד להתמודד לשניים מהתפקידים, למעט מועמד ליו"ר הוועדה המתמדת. (ד) בכפוף לאמור בסעיף (ג) לעיל, ייבחרו בעלי התפקידים הנ"ל ברוב העולה על 40% מכלל הקולות הכשרים שהשתתפו בהצבעה. לא השיג אף אחד מהמועמדים את הרוב הדרוש ייערך סיבוב בחירה נוסף בין שני המועמדים שקיבלו את מספר הקולות הרב ביותר. המועמד שיקבל בסיבוב הבחירות השני את מירב הקולות הכשרים ייבחר.
מרכז בסמכות וועידה 19. (א) הוועידה רשאית להחליט כי תוך שנתיים ממועד כינוסה יפעל המרכז בסמכות וועידה לגבי כל עניין שהועידה הסמיכה אותו לכך. המרכז יפעל בסמכות ועידה, בין ועידה לוועידה ככל שיוסמך. (ב) החליטה הוועידה כאמור, יהא הרוב הדרוש לעניין פלוני בוועידה גם הרוב הדרוש לאותו עניין במרכז. (ג) מצע המפלגה יקבע ע"י הוועידה או המרכז.
סימן ב' – מרכז המפלגה
המרכז – מוסד עליון 20. מרכז המפלגה (להלן: "המרכז") הוא המוסד העליון של המפלגה בין וועידה לוועידה.
בחירת חברי מרכז 21. חברי המרכז כוללים את חברי הוועידה אשר רשאים לכהן כחברי המרכז.
יו"ר המרכז 22. (א) ליו"ר המרכז יהיו שלושה ממלאי מקום. ומ"מ היו"ר (ב) יו"ר המרכז ומ"מ היו"ר ייבחרו בו זמנית ע"י הוועידה.
נשיאות המרכז 23. נשיאות המרכז תמנה 11 13 חברים, יו"ר ומ"מ יו"ר ו – 9 חברים שייבחרו בוועידה בהצבעה אישית וחשאית. 9 חברי נשיאות המרכז ייבחרו לאחר בחירת יו"ר המרכז וממלאי מקומו. הבוחר יסמן, ברשימת המועמדים לנשיאות, 3 שמות. 9 המועמדים שקיבלו את מירב הקולות ייבחרו לנשיאות. היה מס' המועמדים לנשיאות שווה ל – 9 או קטן ממנו – תאושר הנשיאות בהצבעה גלויה. יו"ר המרכז הוא יו"ר הנשיאות כינוס ראשון 24. יו"ר המרכז, ובהדרו ממלא מקומו, ובהעדר שניהם ארבעתם, של המרכז הנשיאות, יכנס יכנסו את המרכז לישיבתו הראשונה, וזאת לא יאוחר מ – 3 חודשים מיום בחירת המרכז בחירת המרכז.
החזרת חבר 25. חבר וועידה שנמנע ממנו לכהן כחבר מרכז יוכל להתחיל או לחזור למרכז ולכהן כחבר מרכז אם התבטלה העילה המונעת ובלבד שלא התפטר או שחברותו הופסקה בהחלטת בי"ד של המפלגה. נשיאות המרכז ממונה על ביצוע סעיף זה.
השעיה, התפטרות וחזרה לוועידה ולמרכז 25. חבר ועידה וחבר מרכז המבקש להשעות עצמו מחברותו או להתפטר מכהונתו, יחולו לגביו ההוראות כדלקמן: א. חבר המשעה עצמו מסיבות אישיות, רשאי לסיים את השעייתו ולחזור לכהן במוסד אליו נבחר, בכפוף לאמור להלן. ב. חבר אשר חוקי מדינת ישראל מונעים את כהונתו במוסד, רשאי להתפטר מכהונתו ולחזור ולכהן בו, אך זאת אך ורק משעה שבטלה עילת ההתפטרות. אין הסדר זה חל על התפטרות מכל סיבה אחרת שהיא. ג. חבר אשר התפטר, או נפטר, יבוא במקומו, כממלא מקומו, המועמד הבא אחריו באזור הבחירה בו נבחר. ד. חזר חבר לכהן במוסד ממנו התפטר במסגרת פסקה ב' דלעיל, יוסיף גם מי שצורף למוסד כממלא מקומו לכהן, אף אם עקב כך יעלה מספר חברי אותו מוסד על זה הנקוב בחוקה. ה. הוראות סעיף זה לא יחולו לגבי חבר מושעה או מוצא, על פי סעיף 4 ז' לחוקה.
בחירת 26. הוועידה רשאית לבחור ברוב רגיל בוירוליסטים כחברי המרכז וירוליסטים בזכות דיעה מייעצת ובלבד שמספר חברי המרכז שנבחרו בהתאם לסעיף זה לא יעלה על 15% מתוך כלל חברי המרכז.
חברים בדעה 26. חברי הוועידה בדעה מייעצת יכהנו כחברי מייעצת מרכז בדעה מייעצת וחלים עליהם כל סעיפי החוקה העוסקים בחברי המרכז בשינויים המתחייבים קווי מדיניות 27. המרכז רשאי לקבוע קווי מדיניות, עקרונות פעולה ולקבל החלטות עקרונות פעולה המחייבות את כל מוסדות המפלגה ונציגיה.
כניסה לממשלה 28. מרכז המפלגה יחליט בעד או נגד כניסה לממשלה וכן בעד או נגד פרישה ממנה.
כינוס המרכז 29. הנשיאות חייבת לכנס את המרכז: (א) לפחות פעם אחת בשנה. (ב) לפי דרישה בכתב של כל אחד מאלה: (1) 20% מחברי המרכז (2) הלשכה (3) יו"ר המפלגה התקיימו תנאי 29 (ב) יכונס המרכז תוך 45 יום וסדר יומו יכלול בין השאר בהתאם לדרישה.
סדר היום, 30. הנשיאות קובעת את סדר היום של המרכז, מועד ומקום כינוסו. מועד ומקום
ועדות 31. (א) המרכז יבחר בוועדת קבע לתקנונים ובוועדות אחרות שימצא לנכון. המרכז יקבע את סמכויות הוועדות. (ב) הוועדות הנבחרות על ידי הוועידה או על ידי המרכז ידווחו למרכז על עבודתן.
משאל חברים 32. (א) המרכז רשאי להחליט על עריכת משאל חברים, ברוב של 75% מחברי המרכז. (ב) הוחלט על עריכת משאל חברים כאמור, יקבע המרכז ברוב רגיל את כללי המשאל ודרכי הביצוע.
אישור תקנונים 33. המרכז יאשר תקנונים של כל הגופים המבוקרים על ידי הרשות המבקרת. המרכז רשאי להאציל מסמכותו זו למוסדות המפלגה שייקבעו על ידו.
סימן ג' – הלשכה
לשכת המפלגה 34. הלשכה תהא הגוף המנהל של המפלגה, והיא תפעל על פי העקרונות וההחלטות של מוסדות המפלגה הנבחרים, לגיבוש עמדותיה של המפלגה מעת לעת. וכן תפקח על פעילותו של מנגנון המפלגה ונציגיה במוסדות החיצוניים. הבחירות ללשכה ייערכו במושב הוועידה שייקבע ע"י נשיאות הוועידה. יו"ר הלשכה וממלא מקום יו"ר הלשכה ייבחרו בו זמנית ע"י הוועידה.
הרכב הלשכה 35. הלשכה תהא מורכבת מהחברים הבאים: 51 חברי לשכה ייבחרו על ידי צירי הוועידה בבחירות ארציות, חשאיות ואישיות כדלקמן. (א) כל ציר בוועידה יוכל להגיש מועמדותו ללשכה, או להגיש מועמדות של חבר תנועה אחר שנתן הסכמתו לכך. הגשת מועמדות תעשה במקום ובמועד שיפרסמו ע"י נשיאות הוועידה. (ב) כל ציר ירשום על פתק הצבעה 21 מועמדים מתוך רשימת המועמדים לחברות בלשכה.
בחירת ההרכב 36. 51 המועמדים שקיבלו את מספר הקולות הרב ביותר ייבחרו ללשכה, כפוף לאמור בסעיף 40.
חליף חבר 37. נגרע חבר מרשימת חברי הלשכה אשר נבחרו ע"י צירי הוועידה, שנגרע מסיבה כלשהיא, ייכנס במקומו הבא אחריו ברשימת הנבחרים ללשכה, כפוף לאמור בסעיף 40.
שריון חברים 38. כמו כן יכללו בסמכות מלאה בלשכה, החברים הבאים: 1. שרי המפלגה וחברי הכנסת של המפלגה, וכן, חברי הכנסת לשעבר של המפלגה שכיהנו מטעם המפד"ל והם כיום חברי המפלגה. 2. יו"ר המרכז מ"מ יו"ר המרכז 3. יו"ר הלשכה מ"מ יו"ר הלשכה 4. מזכ"ל המפלגה המזכיר המדיני, מ"מ מזכ"ל המפלגה, מזכ"ל הפועל המזרחי 5. יו"ר אמונה או נציגתה (הקבועה) 6. מזכ"ל איגוד המושבים, או נציגו (הקבוע) 7. מזכ"ל הקיבוץ הדתי או נציגו (הקבוע) 8. יו"ר חבר הרבנים של הפועל המזרחי 9. נשיא התנועה העולמית או נציגו (הקבוע) 10. מזכ"ל בני עקיבא (ישראל) ומזכ"ל עזרא (ישראל) 11. יו"ר ארגון המורים הדתיים 12. נציג הגמלאים והוותיקים נציג אליצור
13. יו"ר הדור הצעיר 14. נציג פורום תורני-רעיוני המועצה התורנית רעיונית 15. מזכ"ל הסתדרות הפועל המזרחי או נציגו
מספר חברי הלשכה 39. במידה ומספר חברי הלשכה יהיה זוגי כתוצאה משינוי מספר אי זוגי הח"כים או השרים, או מסיבות אחרות. ייכנס הבא ברשימת הנבחרים ללשכה.
חילופי גברי בתפקידים 40. במקרה של חילופי גברי בתפקידים אלו יצטרף בעל התפקיד החדש ללשכה קידום צעירים 40. (א) 4 חברים מתוך 51 הנבחרים יהיו צעירים וכהונת ממלאי עד גיל 35 (היום הקובע: יום הבחירות התפקידים לוועידה), והם יקודמו ברשימת המתמודדים עד שמספר הצעירים ב 51 הנבחרים יעמוד על 4. (ב)ממלאי התפקידים המנויים בסעיף 38 יכהנו לאורך כל הקדנציה של הלשכה. על אף האמור לעיל הארגונים המופיעים בס"ק 5.6.7.11 יכולים לשלוח נציג אחר שייצגם בלשכה (ג) ממלאי התפקידים המפורטים בסעיף 38 לא יעמדו לבחירה בוועידה על פי נוהלי סעיפים 35 (א) ו 35 (ב). למעט האמור בסעיף 40 (ב)
התחלת כהונה 41. לשכת המפלגה תחל בכהונתה מיד עם בחירתה. עד לבחירתה תכהן הלשכה הקודמת ויו"ר הלשכה וממלא מקומו יוזמנו יוזמן לישיבות הלשכה בזכויות מלאות אם נבחרו נבחר לפני בחירת הלשכה. סימן ד' – יו"ר המפלגה
יו"ר המפלגה 42. הראשון ברשימה לכנסת ה 13 וכן לכנסות הבאות יכהן כיו"ר המפלגה. 42. (א) יו"ר המפלגה הנבחר בוועידה עפ"י סעיף 17 ה' לחוקה, יוצב בראש רשימת מועמדי המפלגה בבחירות לכנסת הראשונה לאחר הוועידה. (ב) יו"ר המפלגה יכהן בתפקידו עד לוועידת המפלגה הבאה. אולם במקרה שתתקיימנה בחירות נוספות לכנסת במהלך כהונתו, תשוב ותבחר הוועידה את יו"ר המפלגה, והוא יעמוד בראש הרשימה במערכת הבחירות הנוספת כאמור. הזמנה לישיבות 43. (א) יו"ר המפלה יהיה מוזמן לכל ישיבה של כל מוסד תנועתי, וסמכות כינוס והוא ייצג את המפלגה במוסדות הפנימיים מפלגתיים ובפני מוסדות וגופים חיצוניים. לא היה יו"ר המפלגה חבר המרכז יצורף למרכז בזכויות מלאות. (ב) כל מוסד ממוסדות המפלגה יתכנס עפ"י בקשת יו"ר המפלגה שתועבר בכתב ליו"ר המוסד.
סימן ה' – מזכ"ל המפלגה
פורום יו"ר המפלגה 44. יו"ר המפלגה יעמוד בראש פורום ראשי מוסדות המפלגה וחברי הכנסת, שיעסוק בנושאים כפי שיוחלט, וידון בנושאים מרכזיים המחייבים הכרעה
בחירת מזכ"ל המפלגה 45. הוועידה תבחר במזכיר כללי של המפלגה אשר יכהן כיו"ר המזכירות .
סימן ו' – מזכירות המפלגה
תפקידי המזכירות 46. המזכירות הינה הגוף המבצע של המפלגה, האחראי לפעילות השוטפת שלה, עפ"י החלטות הלשכה ומוסדות המפלגה המוסמכים.
תכנית עבודה 47. המזכירות קובעת את תוכנית העבודה, אחראית לביצוע התקציב וממונה על משאבי האנוש של המפלגה.
נוהל עבודה 48. המזכירות תאשר נוהל עבודה מסודר וקבוע לעבודתה.
עדכון ללשכה 49. המזכירות תדווח ותעדכן את הלשכה בהחלטותיה.
הרכב המזכירות 50. המזכירות תכלול 11 חברים כדלהלן: 1. מזכ"ל 2. מ"מ מזכ"ל 3. מזכיר מדיני 4. ראש מחלקה שייבחר ע"י הלשכה 2. גזבר המפלגה 3. יו"ר אמונה 4. יו"ר הדור הצעיר 5. מזכ"ל איגוד המושבים 6. מזכ"ל הקיבוץ הדתי 7-11 5 חברי מזכירות שייבחרו ע"י הלשכה מבין חברי המרכז. יו"ר המזכירות 51. המזכ"ל יכהן כיו"ר המזכירות
נציגי "אמונה" 51. יו"ר "אמונה" ו/או יו"ר הדור הצעיר ו/או מזכ"ל איגוד המושבים הדור הצעיר ו/או מזכ"ל הקיבוץ הדתי רשאים לשלוח למזכירות איגוד המושבים נציג קבוע מטעמם ובאישור הלשכה. והקיבוץ הדתי
התחלת כהונה 52. מזכירות המפלגה תחל בכהונתה כמזכירות זמנית מיד עם בחירתם של מזכ"ל המפלגה, מ"מ המזכ"ל והמזכיר המדיני ועד להשלמת הרכבה של המזכירות עפ"י החוקה. המזכירות הזמנית תיוועץ במזכירות הקודמת להבטיח רציפות עד להשלמת הרכבה.
בחירת וועדת שכר 53. המזכירות תבחר בוועדת שכר, וועדת מנגנון. וועדת מנגנון
סימן ז' – פורום תורני רעיוני סימן ז' – מועצה תורנית רעיונית
מועצה תורנית 54. (א) הוועידה תבחר פורום תורני רעיוני מועצה תורנית רעיונית רעיונית שיכלול שתכלול עד 70 אישים בעלי שם: רבנים, אנשי חינוך, אקדמיה, אישי רוח וראשי מפעלים ומוסדות נאמני הציונות הדתית, כולל נשים. (ב) צירי הוועידה יציעו (שלא בפומבי) שמות של אישים מתאימים. הוועדה המתמדת תגבש רשימה שתובא להכרעה בוועידה בהצבעה גלויה, המרכז יוכל להוסיף אישים לפורום למועצה עד למכסת 70 האישים. (ג) הפורום המועצה התורנית הרעיונית תדון בנושאים ציבוריים שעל הפרק ובסוגיות יסוד רעיוניות, ויינתן ביטוי פומבי לעמדותיה. נבחרי המפלגה יתייחסו בכובד ראש לעמדות אלו. (ד) הפורום המועצה תתכנס בקביעות אחת לחודשיים וכן התכנסויות מיוחדות לפי דרישת לפחות רבע מחבריה. (ה) הפורום המועצה תבחר יושב ראש, מ"מ יו"ר וכן 3 אישים נוספים מתוכו שיכהנו כנשיאות. הפורום . הנשיאות תקבע את נושאי הדיון, את נוהלי ההתכנסות ואת כל הקשור בפעולות. (ו) תוקף מינוי הפורום המועצה למשך 5 שנים. אם לא תתכנס וועידה נוספת במועד הקבוע בחוקה – המרכז, בהתכנסותו הקרובה למועד זה, יבחר הרכב חדש של הפורום המועצה בהתאם לנוהל לעיל בסעיף ב'. (ז) הפורום המועצה תמנה נציג שיכהן כחבר בלשכת המפלגה.
סימן ח' – ראשי מחלקות ויועץ משפטי
מינוי ראשי מחלקות 55.(א) הלשכה רשאית לארגן את עבודת התנועה באמצעות ראשי מחלקות. (ב) ראשי המחלקות ימונו יבחרו על ידי הלשכה, בהצבעה אישית וגלויה. וזאת לא יאוחר מאשר תוך שלושה חודשים ממועד הוועידה (ג) לא השיג מועמד לתפקיד ראש מחלקה לפחות 50% מכלל קולות חברי הלשכה שהשתתפו בהצבעה, לא יעמוד יותר לבחירה בקדנציה זו לאותו תפקיד. (ד) חבר המכהן מעל 8 שנים בתפקיד ראש מחלקה מסוימת, לא ימונה לראשות מחלקה זו אלא אם כן קיבל לפחות 60% מכלל קולות חברי הלשכה שהשתתפו בהצבעה. לא קיבל החבר את מספר הקולות כאמור, לא יעמוד יותר לבחירה בקדנציה זו לאותו תפקיד. יועץ משפטי 56. (א) היועץ המשפטי של המפלגה יבחר ע"י המזכירות. (ב) בבואה לבחור את היועץ המשפטי של המפלגה תיעזר המזכירות בוועדת איתור מקצועית.
סימן ט' – הרשות המבקרת ומבקר המפלגה
מוסדות הרשות 57. הרשות המבקרת הנבחרת על ידי הוועידה, מורכבת המבקרת (א) ממבקר המפלגה. (ב) מרשות הביקורת המונה 15 חברים.
יושב ראש 58.(א) הוועידה תבחר במבקר המפלגה. ומבקר המפלגה (ב) רשות הביקורת בוחרת יו"ר מבין חבריה. (ג) מועמדים למבקר המפלגה יוצעו ע"י צירי הוועידה במקום ובזמן שיפורסמו בוועידה.
התאמה לתפקיד 59. על המועמד למבקר המפלגה לעמוד בתנאים הבאים: (עפ"י חוק המבקר המפלגות התשנ"ב 1992 עפ"י חוק מבקר המדינה התשי"ח 1958 נוסח משולב), ועפ"י חוק הביקורת הפנימית התשנ"ב 1992): (א) הוא יחיד (ב) הוא תושב ישראל (ג) הוא לא הורשע בעבירה שיש עמה קלון (ד) הוא בעל תואר אקדמי מאת מוסד להשכלה גבוהה בישראל, או מוסד להשכלה גבוהה בחוץ לארץ, שהכיר בו לעניין זה מוסד להשכלה גבוהה בישראל, או שהוא עורך דין או רואה-חשבון. (ה) הוא רכש ניסיון במשך שנתיים בעבודתך ביקורת, או השתתף בהשתלמות מקצועית שאישרה וועדה לענייני השתלמויות בהרכב נציג לשכת המבקרים הפנימיים והוא היושב ראש, המפקח הכללי במשרד הכלכלה והתכנון ונציג מוסד להשכלה גבוהה המקיים לימודי ביקורת פנימית, שקבע שר הכלכלה והתכנון אחרי התייעצות עם כל המוסדות המקיימים לימודים, כאמור.
בחירת המבקר 60. (א) מבקר המפלגה ייבחר בהצבעה אישית, ארצית וחשאית, ברוב העולה 50% מכלל הקולות הכשרים שהשתתפו בהצבעה. לא השיג אף אחד מהמועמדים את הרוב הדרוש ייערך סיבוב נוסף בין שני המועמדים שקיבלו את מספר הקולות הרב ביותר. המועמד שיקבל בסיבוב הבחירות השני את מירב הקולות הכשרים ייבחר לתפקיד. (ב) עמד מועמד אחד לתפקיד זה תאושר מועמדותו בהצבעה גלויה. בחירת רשות הביקורת 61. (א) מעומדים לרשות הביקורת יוצעו על ידי צירי הוועידה במקום ובזמן שיפורסמו בוועידה. חברי רשות הביקורת ייבחרו בבחירות אישיות וחשאיות. הבחירות יתקיימו במועד שייקבע ע"י מוסדות הוועידה. (ב) כל ציר ירשום/יסמן על פתק ההצבעה 7 מועמדים מתוך רשימת המועמדים (ג) חדל חבר הרשות למלא את תפקידו תוך תקופת כהונתו מסיבה כל שהיא, יכנס הבא אחריו ברשימת הנבחרים לרשות הביקורת. חוקת הביקורת 62. חוקת הביקורת של המפלגה מצורפת לחוקה זו ומהווה חלק בלתי נפרד ממנה.
סימן י' – בית הדין של המפלגה
בחירת בית דין 63. (א) יו"ר בית הדין יהיה שופט בדימוס (עליון, מחוזי, שלום ומי שהיה שופט צבאי ועמד בראש הרכב). (ב) לא מצאה וועדת האיתור (סעיף 66 א) שופט שיכהן כיו"ר תורכב נשיאות לבית הדין בת חמישה משפטנים בעלי שיעור קומה וותק משפטי של עשר שנים לפחות. חמשת חברי הנשיאות יכהנו כיו"ר בית הדין ברוטציה שנה, שנה. (ג) הנשיאות קובעת את סדר הרוטציה, והיו"ר מתחלף כל ראש השנה (תשרי). אם נבחר היו"ר הראשון באמצע השנה יכהן עד ר"ה השני. (ד) יו"ר הרכב שינהל תיק ממשיך לעמוד בראש ההרכב עד לסיום ההליך בתיק.
רוב 60% 64. חברי בית הדין של המפלגה היו"ר, הסגנים והחברים ייבחרו ע"י הוועידה ברוב של 60% לפחות ממספר המצביעים.
מספר החברים 65. בית הדין ימנה 30 חברים, מתוכם יושב ראש בית הדין וארבעה סגנים, שיהוו את נשיאות בית הדין ויעמוד בראש ההרכבים של בית הדין או הנשיאות כאמור בסעיף 63
נשיאות בית הדין 65. חמשת חברי נשיאות בית הדין יהיו משפטנים או רבנים
מועמדים לבית הדין 66. (א) הוועדה המתמדת של הוועידה תבחר ועדת איתור, לאיתור יו"ר בית הדין או הנשיאות כאמור בסעיף 63. (ב) שאר המועמדים לביה"ד של המפלגה והמועמדים ליו"ר ביה"ד וסגניו יוצעו ע"י צירי הוועידה. כל חבר מפלגה (מתפקד) יכול להיות מועמד לביה"ד של המפלגה, ובלבד שהוא אינו ציר בוועידה ו/או חבר מרכז ו/או חבר מועצת סניף (מגבלה זו לא תחול על צירים בדיעה המייעצת).
בחירה בהצבעה גלויה 67. נשיאות הוועידה יחד עם הוועדה המתמדת תגבש הצעה, מתוך רשימת המועמדים, ותביא אותה לאישורה של הוועידה בהצבעה גלויה.
הפעלה מינהלית של בית הדין 68. מזכ"ל המפלגה ו/או המזכיר המדיני של המפלגה אחראים להפעלה מינהלית של בית הדין של המפלגה.
דן יחיד 69. יו"ר ביה"ד בהתייעצות עם סגני היו"ר ובהסכמת רוב נשיאות בית הדין רשאי לקבוע לגבי עתירות מסוימות הרכב של דן יחיד, ובלבד שאין הן עוסקות בפרשנות חוקה המחייבת הרכב של חמישה שופטים.
העברה לבוררות חיצונית 70. יו"ר ביה"ד, בהתייעצות עם סגני היו"ר ונשיאות בית הדין רשאי להעביר עתירה להליך בוררות גם מחוץ למסגרת בית הדין ולקבוע לו בורר יחיד, ובלבד שההליך והבורר יהיו מוסכמים על כל הצדדים.
חבר בית הדין 71. פסקה חברותו של חבר מחברי בית הדין ימנה המרכז חבר שפסקה חברותו במקומו.
ממונה על מזכיר 72. יו"ר ביה"ד יהיה הממונה הישיר של מזכיר בית הדין. בית הדין
רציפות כהונה 73. בית הדין של המפלגה יכהן בתפקידו עד לבחירת בית דין אחר על ידי הוועידה הוועידה.
סמכויות 74. סמכויות בית הדין יהיו כדלקמן: (א) הכרעה בסכסוכים וחילוקי דעות בין חברי המפלגה שהסמכות לבירורם אינה מוקנית לאחד המוסדות הארגוניים או המשפטיים של המפלגה. לעניין זה "מוסד" כל מוסד הנתון לביקורתה של הרשות המבקרת, כאמור בחוקת הביקורת של המפלגה. (ב) מתן צווים למוסדות המפלגה ולחבריה, כאשר בית הדין רואה צורך ליתן צווים אלה למען הצדק, אם סמכות זו אינה קנויה בחוקה או בתקנון מאושר למוסדות אחרים של המפלגה. (ג) השעיה מתפקיד או הפסקה זמנית של חברות או עבודה באחד ממוסדות המפלגה של חבר, בגין אחת העילות המפורטות בסעיף 4 (ז) (ד) מתן פירוש מוסמך לסעיפי חוקה זו וכן חוקות ותקנונים של המפלגה ושל מוסדותיה, אם התעורר ספק בפירושם לפני פניית חבר או מוסד. (ה) בית הדין יכהן כוועדת ערעורים עליונה לבחירות לוועידה ולמועצת סניפים. (ו) מתן צווים לקיום החוקה למוסדות התנועה ולחבריה, אם הגיע בית הדין להחלטה לאחר דיון עם כל הצדדים הנוגעים לנושא, כי הופרה החוקה.
תקנון וסדרי דין 75. תקנון בית הדין, לרבות סדרי דין, ייקבע על ידי בית הדין ויאושר על ידי הלשכה.
הגבלות לבחירה 76. לבית הדין לא ייבחר חבר העובד בשכר או המכהן בתפקיד ולכהונה במפלגה ובמוסדותיה הארגוניים. הרכבים והרכבים מיוחדים 77. (א) הדיון בבית הדין יתקיים בפני שלושה שופטים לפחות שייקבעו לאותו עניין על ידי יושב ראש בית הדין, ובלבד שלעניין פירוש החוקה, כאמור בסעיף 74 (ד) ולעניין מתן צווים קבועים למוסדות הנבחרים של המפלגה, כאמור בסעיף 74 (ב) ובכהונתו כוועדת ערעורים עליונה לבחירות, כאמור בסעיף 74 (ה) , יתקיים בפי חמישה שופטים לפחות. על אף האמור, רשאי יושב ראש בית הדין להביא עניין מסוים בפני ההרכב המלא של בית הדין. (ב) בעניינים האמורים בסעיף 74 (ד), יושב ראש בית הדין יזמין את כל חברי בית הדין. הופיעו לישיבה הראשונה יותר מחמישה מחברי בית הדין יהיו הם הרכב בית הדין לעניין הנדון. הרכב זה רשאי להמשיך בדיוניו אך בלא פחות מחמישה חברים.
סופיות החלטה 78. החלטתו של בית הדין היא סופית, אין עליה כל ערעור.
הוצאות בית דין 79. הוצאות בית הדין יכוסו על ידי הלשכה
חיוב בהוצאות ושכר 79. בית הדין רשאי לחייב לפי ראות עיניו צד או צדדים בכיסוי טרחת עורך דין הוצאות המשפט, לרבות שכר טרחת עורך דין.
מילוי מקום יו"ר 80. (א) חדל יושב ראש בית הדין למלא תפקידו, או נבצר ממנו למלא תפקידו באופן זמני, יבחרו חברי בית הדין אחד מתוכם כיושב ראש זמני, והוא יכהן לפי העניין עד לשובו של יושב הראש הקבוע לכהונתו או עד לבחירת יושב ראש קבוע על ידי המרכז. (ב) היה בית הדין פועל על פי סעיף 63 (ב), וחדל יושב הראש למלא תפקידו, או נבצר ממנו למלא תפקידו באופן זמני, תקבע הנשיאות סדרי רוטציה מבין חבריה למילוי מקום קבוע או זמני לפי החלטתה.
מילוי מקום חבר 81. חדל חבר בית הדין למלא את תפקידו, יבחר המרכז ברוב של 2/3 מהמשתתפים בישיבה חבר אחר במקומו.
חברות בוועידה 82. יושב ראש בית הדין וחברי בית הדין יהיו צירים בוועידה בדעה בדעה מייעצת מייעצת כל עוד הם מכהנים בתפקידם.
יו"ר ביה"ד חבר מרכז 83. יושב ראש בית הדין יהיה חבר מרכז בדעה מייעצת בדעה מייעצת
סימן י"א – ועדת תקציב
תפקידי הוועדה 84. (א) ועדת התקציב תאשר את התקציב השנתי המפורט של התנועה ותקיים מעקב על ביצועו. (ב) הוועדה תפעל בהתאם להנחיות ולעקרונות פעולה כפי שייקבע מדי פעם על ידי הוועידה והמרכז.
סימן י"ב- ועדת מנגנון
קבלת עובדים 85. (א) לא יתקבל עובד למוסדות של המפלגה לתקופה של למעלה משלושה חודשים, אלא באישור ועדת המנגנון. (ב) העברת עובד מהתחום הארגוני למוסד כספי ולהיפך, וכן העברה ממוסד כספי אחד למישנהו דינה כדין קבלת עובד חדש. (ג) המקבל עובד בניגוד לאמור בסעיף זה, יועמד לדין משמעתי. (ד) המשלם לו משכורת בניגוד לסעיף זה, יראה כאילו שילם משכורת ללא אסמכתא חוקית.
הרכב ועדת מנגנון 86. ועדת המנגנון תהיה מורכבת כדלקמן: (א) 4 חברים ייבחרו ע"י המזכירות. (ב) חבר אחד ייקבע על ידי הלשכה.
מילוי מקום 87. חדל אחד מחברי וועדת המנגנון שנבחר לפי סעיף 86 (א) למלא תפקידו, תבחר המזכירות בישיבתה הקרובה בממלא מקום.
החלטות 88. החלטות הוועדה תהיינה חוקיות כל עוד נשארו בכהונתם שני חברים שנבחרו לפי סעיף 86 (א) או לפי סעיף 87 והאחד שנקבע לפי סעיף 86 (ב).
שיבוץ 89. וועדת המנגנון תיקבע את שיבוצו של העובד שאושר על ידה.
תקנון קבלת עובדים 90. וועדת המנגנון תקבע תקנון קבע לסדרי קבלת עובדים למוסדות לסוגיהם, שיאושר על ידי המרכז.
סדרי עבודה 91. הוועדה תקבע את סדרי עבודתה.
סימן י"ג – ועדת שכר
קביעת דרגות שכר 92. הוועדה תקבע את דרגת השכר לעובדים, וכן את ההתקדמות בדרגות במסגרת התקן.
הרכב ועדת שכר 93. המזכירות תבחר בוועדת שכר בה חמישה חברים כדלקמן: (א) 3 חברים (ב) חבר אחד מבין חברי המרכז (ג) חבר אחד שייקבע על ידי ועדת העובדים הארצי של המפלגה
מילוי מקום חברים 94. חדל חבר למלא את תפקידו תבחר המזכירות או ועד העובדים הארצי, לפי העניין, ממלא מקום.
החלטות 95. החלטות הוועדה תהיינה חוקיות כל עוד ישארו בכהונתם שני חברים שנבחרו לפי הסעיפים 93 (ב) ו – (ג) או חליפיהם.
תקנון 96. ועדת השכר תקבע תקנון קבע לסדרי קביעת דרגות והתקדמות בדרגות, במסגרת התקן במוסדות לסוגיהם, שיאושר על ידי המרכז.
סדרי עבודה 97. הוועדה תקבע את סדרי עבודתה.
סימן י"ד- סכסוכי עבודה
הכרעה בסכסוך 98. הוועדה העליונה לענייני עובדים, של הסתדרות הפועל המזרחי תכריע בכל סכסוך שבין ארגון העובדים לבין הלשכה התנועה.
מוסד לערעורים 99. (א) הוועדה העליונה לענייני עובדים תשמש כמוסד לערעורים על קביעת המחלקה לאיגוד מקצועי, בהסתדרות הפועל המזרחי, בסכסוך שבין הנהלת מוסד לבין וועד העובדים שבאותו מוסד, או בסכסוך שבין עובד לבין הנהלת המוסד המעסיק. (ב) על הכרעות הוועדה העליונה של הסתדרות הפועל המזרחי, לענייני עובדים אין ערעורים.
סימן ט"ו – הדור הצעיר של המפלגה
100. צירי הוועידה אשר ביום הבחירות לוועידה ולמועצות הסניפים היו עד גיל 35 (ועד בכלל) מכוננים בחברותם את ועידת הדור הצעיר במפד"ל, קובעים תקנון לדור הצעיר ובוחרים את יו"ר הדור הצעיר.
תקנון הדור הצעיר כפוף לחוקת התנועה
הוועדה המתמדת של המפלגה אחראית לכינון ועידת הדור הצעיר, לכינוסה הראשון ולבחירת יו"ר הדור הצעיר.
חלק שלישי – מוסדות מקומיים
הסניף כארגון מקומי 101. התא הארגוני של המפלגה הוא הסניף המקומי. הסניף פועל בכל מקום ומקום.
מוסדות נבחרים 102. הסניפים ינוהלו על ידי מוסדות מקומיים נבחרים.
הבחירות ושיטת הבחירות 103. (א) הבחירות למועצת הסניף הן חשאיות ומחולקות לאזורים, ובלבד שבכל איזור לא יהיו יותר מ – 2,100 בעלי זכות בחירה. (ב) שיטת הבחירות ותקנון הבחירות למועצת הסניף המקומי ייקבעו על ידי המרכז.
חוקת הסניפים 104. חוקת הסניפים תקבע על ידי המרכז.
תוספות למועצת הסניף 105. מועצת הסניף תהיה רשאית לצרף אליה עד 5% חברים נוספים בזכויות מלאות בתנאי ש 75% מחברי מועצת הסניף שנבחרו ע"פ סעיף 103 מחליטים על הצרוף.
חלק רביעי – נציגי המפלגה במוסדות החוץ
בחירת מועמדי 106. (א) מועמדי המפלגה הדתית לאומית לכנסת ממספר 2 המפלגה לכנסת ואילך ייבחרו בבחירה חשאית ואישית ע"י המרכז. (ב) יו"ר המפלגה יהיה גם הראשון ברשימת מועמדי המפלגה לכנסת וייבחר תחילה ובנפרד. ראש הרשימה יבחר ע"פ סעיף 42 לחוקה (ג) שיטת הבחירה והליך הבחירה ייקבעו ע"י המרכז עפ"י הצעת הוועדה המתמדת. כל עוד לא ייקבע אחרת. תיערך הבחירה עפ"י תקנון הבחירות לרשימת המפד"ל לכנסת ה – 14, שאושר ע"י המרכז בישיבתו מיום י"ט בטבת תשנ"ו – 11.1.96.
בחירת מועמדי 107. נציגי המפלגה הדתית לאומית בממשלה ייבחרו בבחירה חשאית המפלגה לממשלה ואישית על ידי המרכז.
נציגי המפלגה 108. כל הנציגים הבאים לייצג את המפלגה במוסד עולמי, ארצי, או במוסדות חוץ תאגידי שאינו כלכלי או משקי, ייבחרו על ידי הלשכה.
כפל תפקידים 109. מזכ"ל המפלגה, מזכיר מדיני, מ"מ מזכ"ל ומזכיר הסתדרות הפועל המזרחי לא יוכלו לכהן כחברי כנסת או כשרים או כמועמדים לתפקיד כאמור, כל עוד הם מכהנים בתפקידים.
חלק חמישי – הוראות כלליות
החלטות ברוב רגיל 110. החלטות כל מוסד של המפלגה תתקבלנה ברוב רגיל של מספר המשתתפים, אלא אם כן נקבע אחרת בתקנון המוסד. הצבעות 111. ההצבעות במוסדות המפלגה לרבות מועצות הסניפים תהיינה בהרמת ידיים. אולם, על פי דרישה של לפחות שישית ממספר הנוכחים בהצבעה, תיערך הצבעה אישית או הצבעה חשאית בכתב.
מועמדים שקיבלו 112. קיבלו שני מועמדים או שלושה מספר קולות מס' קולות זהה זהה או ניקוד זהה לחברות באזור בחירה לוועידה או למועצת הסניף, באופן שאם יהיו כולם צירי וועידה או חברי מועצת הסניף יחרוג המספר שנקבע בחוקת הבחירות, או בחוקת הסניפים, או ע"י וועדת הבחירות המרכזית, תאשר ועדת הבחירות המרכזית את חברותם של המועמדים שווי הקולות או הניקוד, וזאת בתנאי שהם שניים או שלושה. היה מספרם גבוה משלושה – תקבע וועדת הבחירות שיטת הכרעה ביניהם.
113. (א) קיבלו 2 מועמדים או יותר מספר קולות זהה, או ניקוד זהה, לחברות במוסד ממוסדות המפלגה הנבחרים בוועידה, באופן שאם יהיו כולם חברים באותו מוסד יחרוג מספר חברי המוסד מהמספר הקבוע בחוקה זו, תהיה הוועדה המתמדת מוסמכת, לפי שיקול דעתה, או לפי דרך שהיא תקבע, לאשר חריגה במספר חברי המוסד, ולאשר את חברות שני המועמדים או יותר, שקיבלו מספר קולות זהה, ו/או לקבוע איזה מהמועמדים יבחר למוסד האמור. (ב) קיבלו 2 מועמדים או יותר מספר קולות זהה, לחברות במוסד ממוסדות המפלגה הנבחרים במרכז, באופן שאם יהיו שניהם חברים באותו מוסד יחרוג מספר חברי המוסד מהמספר הקבוע בחוקה זו, תהיה הלשכה מוסמכת, לפי שיקול דעתה, או לי דרך שהיא תקבע, לאשר חריגה במספר חברי המוסד, ולאשר את חברות שני המועמדים או יותר, שקיבלו מספר קולות זהה, ו/או לקבוע איזה מהמועמדים יבחר לתפקיד או למוסד האמור.
114. קיבלו 2 מועמדים או יותר מספר קולות זהה או ניקוד זהה לתפקיד שנקבע בחוקה, בבחירות בוועידה או במרכז, תהיה נשיאות הוועידה או נשיאות המרכז בהתאמה מוסמכת לקבוע שיטה ומועד חדשים לעריכת בחירות חוזרות בין שני המועמדים או יותר שקיבלו מספר קולות זהה.
מעומד אחד – 115. עמד מועמד אחד לתפקיד תאושר מועמדותו בהצבעה גלויה. הצבעה גלויה
נוהלי עבודה של 116. בכפוף לאמור בחוקת המפלגה ולהוראות חוקה זו יקבע כל גוף גוף נבחר שנבחר בוועידה את נוהלי עבודתו ויפעל על פיהן.
שינוי מועד שנקבע 117. כל מקום בחוקה זו הקובע שפעולה מסוימת תיעשה במועד מסוים או במועד שייקבע, רשאית נשיאות הוועידה או נשיאות המרכז בהתאמה, אם ראתה סיבה מספקת לכך, להאריך או לשנות את המועד שנקבע, ובלבד שההארכה או השינוי לא יעלו על 30 יום.
בחירת יושב ראש 118. כל ועדה בוחרת ביושב ראש מבין חבריה, אלא אם כן נקבע אחרת בתקנונה, או בחוקה
חוקיות ישיבות 119. ישיבה של כל מוסד ממוסדות המפלגה, לרבות מועצת סניפים תיחשב כחוקית אם משתתפים בה מחצית מחברי המוסד. אולם, אם הישיבה לא נפתחה בשעה המיועדת עקב חוסר מנין חוקי כאמור, תפתח הישיבה כעבור שעה מחצית השעה אם נוכחים בה 25% לפחות, ממספר חברי המוסד.
מילוי מקום 120. חדל חבר לכהן במוסד שחבריו נבחרים על ידי הוועידה, רשאי על ידי המרכז המרכז לבחור בחבר אחר במקומו ובלבד שאין הוראה אחרת בחוקה זו.
מילוי מקום זמני 121.. נבצר מחבר להשתתף בישיבה של מוסד ממוסדות המפלגה, רשאי סגן נבחר שנקבע על ידי הלשכה, דרך כלל או לישיבה פלונית, למלא את מקומו, כל מוסד מהמוסדות הנבחרים רשאי לאצול סמכויותיו למוסד נבחר אחר.
שמירת תוקף 121. כל חוקה, תקנון, הוראות, כללים והנחיות, בין השאר הנחיות הסתדרות הפועל המזרחי לעבודת וועדת השכר תשכ"ג, שנתקבלו בישיבתו מיום י"ב מנחם אב תשכ"ב, יעמדו בתוקפם אם אינם מועמדים בניגוד להוראות חוקה זו אלא אם גן יובאו בהם שינויים על ידי המוסדות המוסמכים.
שינוי חוקה 122. חוקה זו לא תשונה אלא על ידי החלטת וועידה שהתקבלה באחת משתי האפשריות: (א) ברוב של 70% ממשתתפי ההצבעה (ב) ברוב רגיל של המצביעים בתנאי שמשתתפים בהצבעה לפחות רבע מחברי הוועידה.
תחילה 123. תחילת תוקפה של חוקה זו מיום ט"ז באייר תשס"ז (04/05/2007)