בדיון בועדת המשנה לענייני יו”ש אמר יו”ר הועדה חה”כ מוטי יוגב כי “יש התקדמות בתחבורה ביו”ש, אבל זו טיפה בים ורחוק מההשקעה בשאר הערץ. יש לגבות מהרשות הפלסטינית כסף לטובת קידום סלילת הכבישים.”
היום התקיים דיון בועדת המשנה לענייני יו”ש בראשות יו”ר הועדה, חבר הכנסת מוטי יוגב. בדון השתתפו מלבד נציגי משרד התחבורה ונתיבי ישראל, גם יו”ר מועצת בנימין אבי רואה, יו”ר מועצת גוש עציון שלמה נאמן ויו”ר מועצת הר חברון יוחאי דימרי. בישיבה התבקשו נציגי משרד התחבורה, נתיבי ישראל, מתפ”ש והמנהל האזרחי לפרט את סטטוס קידום הכבישים ביו”ש.
>>רוצים להישאר מעודכנים? הצטרפו עכשיו לדף הפייסבוק של “במרכז – כל מה שקורה בבית היהודי”
בין הכבישים שנידונו, עוקף חווארה שנמצא בהליך תכנון מתקדם, עוקף אל ערוב שיצא בשנה הקרובה למכרז, כביש המנהרות וכביש הטבעת המזרחי, עליו פורסם היום ב’ישראל היום’ כי חל עיכוב בפתיחתו עקב מחלוקת עם משרד לביטחון פנים ביחס לתקצוב עובדי המעבר.
בפתח הישיבה אמר חה”כ יוגב: “המטרה שלנו ברורה, הבאת תכנית אב מלאה לתחבורה ביו”ש, והשוואת תנאי התחבורה ביו”ש לשאר הפיתוח בארץ. אנו אומרים הרבה תודה על מה שארע ויקרה בחודשים הקרובים, אבל כל אחד מבין שזה טיפה בים, קומץ שלא משביע את הארי ולא משקף את גידול האוכלוסייה.”
לדבריו, “ביקשתי שיעשו סטטיסטיקה על כמות הפלסטינים. חוסר הידע על כמות האנשים היא תקלה חמורה. בכלל, האוכלוסייה הפלסטינית עדיין גדולה מאשר האוכלוסייה הערבית. לא יתכן שהרשות הפלסטינית אינה שותפה בסלילת הכבישים ופיתוחם. אני קורא מכאן פעם נוספת לגבות מחיר ושותפות מהרשות, לטובת הטבת מצב הכבישים והתחבורה ביו”ש.”
ביחס לכביש הטבעת המזרחי, מקטע כביש שמוכן לפתיחה לתנועה אך מעוכב בשל המחלוקת עם משרד הבט”פ אמר יוגב: “אנו נזמן לכאן באופן מיוחד את נציגי הבט”פ, שיתנו תשובות ופתרונות.” סגן שר הביטחון, חבר הכנסת אלי בן דהן אמר: “כמי שאמון על קידום התשתיות ביו”ש, מדי חודש הגורמים הרלוונטיים מדווחים לי על התקדמות כביש הטבעת המזרחי.
בסןף החודש יתקיים טקס הפתיחה של הציר ואני מקווה כי המשרד לביטחון הפנים יבין את חשיבות הכביש וימצא את הדרך שתאפשר פתיחת הכביש ליהודים ולערבים כאחד. לצערי, הסוגיה אינה חדשה. כבר לפני 3 חודשים התרעתי על הקשיים באיוש המחסום בכביש זה. אי איוש המחסום פירושו פתיחת הכביש לפלשתינים בלבד ואפליה של יהודים שלא יוכלו לנסוע בכביש לכיוון ירושלים. באופן זה פתיחת הכביש לא תמלא את ייעודה המקורי להקלה על העומס בכניסה הצפונית לירושלים.”
>>רוצים להישאר מעודכנים? הצטרפו עכשיו לדף הפייסבוק של “במרכז – כל מה שקורה בבית היהודי”
קמ”ט תחבורה ישראל אפריאט הגיב לדברים ואמר כי “אנו מתקדמים. אי אפשר לומר שלא משתנה, ואנו מנסים להדביק פיגור של עשרות שנים. כשנכנסתי לתפקיד, כמעט לא היו אפילו תמרורים ביו”ש, ואנו בתהליך עמוק של הסדרת ותכנון הכבישים ביו”ש.”
נציג חברת נתיבי ישראל מסר: תוך כשנה נצא למכרז בעוקף אל ערוב. ונסיים את ‘מפרידן אדם’ עד סוף השנה. כמו כן, תוך שנתיים נסיים את שיקוע קלנדיה ועוקף חווארה יצא למכרז תוך שנה. כמו כן יש התקדמות משמעותית בכבישים נוספים”.