יו''ר המפד"ל ח"כ אורלב יוזם שתי הצעות חוק מהפכניות שבמידה ויתקבלו ישנו לחלוטין את אופיה של השבת במדינה היהודית. על פי התוכנית יהפוך יום ו' ליום עבודה לכל דבר כאשר חופשת השבת תוארך עד ליום ב' בצהריים ויום א' יהפוך ליום מנוחה.
בנוסף מדברת הצעתו של אורלב על התרת תחבורה ציבורית מוגבלת בשבתות. אורלב ציין היום כי הצעת החוק העוסקת בהסדרת יום השבת נבנתה על ידי ראש מכון צומ"ת הרב ישראל רוזן, בתמיכתם של בכירי רבני הציונות הדתית, בהם רבה של העיר חיפה – הרב שאר ישוב הכהן, רבה של העיר רמת גן – הרב יעקב אריאל, רבה של קרית שמונה – הרב צפניה דרורי, והרב נחום אליעזר רבינוביץ' – ראש ישיבת ההסדר במעלה אדומים.
המאבק על שמירת שבת בפרהסיה, החל כמעט ביום בו הוכרזה מדינת ישראל, בשעות הצהרים של יום שישי כ"ט בנובמבר 1948. יומיים אחרי אותה הכרזה היסטורית, ביום ראשון בשבוע הראשון לקיומה של המדינה, ניסח ד"ר זרח ורהפטיג ז"ל, מחותמי מגילת העצמאות, את תקנת שעות עבודה ומנוחה, ואף דרש שיתנו לכך תוקף רטרואקטיבי ליום שישי. מטרתו הייתה ברורה: להראות שישראל נוסדה ביחד עם חוקי השבת. אלא שתהליך הכרסום בנכונות הראשונית של מייסדי המדינה להכיר בחשיבותה של קדושת השבת, החל גם הוא כבר אז. במרוצת השנים הפכה השבת לשבוייה בתוך מאבק פוליטי שמניעיו כלכליים ואנוכיים לעתים קרובות. חזונם של ד"ר ורהפטיג ז"ל וחבריו, על מדינה עם ימי מנוחה רשמיים, על פי השולחן ערוך: שבת, ראש השנה, יום כיפור (והרי לכל מדינה בעולם יש ימי מנוחה רשמיים ומקודשים משלה), התמסמס בישראל. הקריאה "שבת היא מלזעוק – הפסיקו לעבוד", נפלה על אוזניים ערלות.
בתחילת הקדנציה הנוכחית של הכנסת הצליחה השבת לאחד קצוות פוליטיים כאשר חברי כנסת דתיים וחילוניים מימין ומשמאל חברו יחדיו .
חברי הכנסת אריה אלדד (איחוד לאומי), דב חנין (חד"ש ), מיכאל איתן (ליכוד) ושלי יחימוביץ (עבודה) היו חתומים על הצעת "חוק השבת" שעסק בנושא הדאגה לגורלה ה"סוציאלי חברתי" של יום השבתון השבועי.
גם הם מודים, מנקודת מבטם החילונית, כי המאבק נגד הדתיים לפתיחת בתי עסקים בשבת חוזר אליהם כבומרנג. "אנחנו הקורבנות העיקריים של העניין, שגורר שיעבוד המוני של עובדים בשוק העבודה וקריסה של עסקים קטנים שאינם פתוחים בשבת", הודתה ח"כ שלי יחימוביץ.
השר והח"כ לשעבר נתן שרנסקי, שהיה ממובילי הצעת החוק הראשונה, אמר בשעתו כי "זה מאמץ של הרגע האחרון להציל את השבת". דווקא כמי ששומר שבת הוא מודע לבולמוס הקניות שאוחז ברבבות אזרחים ביום השביעי ומבין שכדי להחזיר את השבת לייעודה המקורי – חייבים במקביל לחוקק חוק אחר של יום שבתון נוסף בשבוע. "אני מבין שזה כמעט בלתי אפשרי להצליח אם במקביל לא נקדם הצעה נוספת, של יום שבתון נוסף בשבוע. האנשים האלה לא יוותרו על הזכות שלהם לעשות קניות בשבת, אם אין להם יום שהם כן יוכלו לעשות זאת. לכן, על מנת שהשבת תחזור להיות שבת צריך יום חופשי נוסף, כמו שקיים בכל העולם הנאור ואפילו הלא נאור", הדגיש שרנסקי.
הצעת חוק "יום השבת" שהגישו בזמנו חברי הכנסת הבחינה גם היא כמו הצעתו של אורלב בין פעילויות אסורות בשבת כמו פתיחת עסקים, בתי מסחר ומוסדות ציבור לבין פעילויות מותרות כמו פתיחת מקומות בילוי, תרבות, בידור ואף תחבורה ציבורית. במילים אחרות "זכור את יום השבת לקדשו" – לאו דווקא מסיבות דתיות.
בניגוד להצעתו של אורלב התיר "חוק השבת" "פעילות תרבות ופנאי" ונכתב בה כך: "אין פוגעים בזכות לקיים ביום השבת פעילות בילוי, תרבות ובידור ובלבד שזו תעשה בהקפדה על מסגרות של מיקום והגבלות רעש… לא תתאפשר פעילות כאמור בשכונות עירוניות או ביישובים כפריים או קהילתיים שרוב משמעותי של תושביהם שומרי שבת… גופים שיפעלו בשבת ישבתו יום אחר בשבוע, שייקבע לפי בחירתם… יינקטו צעדים על מנת להקל על המעוניינים בכך בילוי בשבת בצורה שאין בה חילול שבת".
אחד מיוזמי החוק ח"כ הרב מיכאל מלכיור (עבודה -מימד) הודיע בעת הנחת החוק על השולחן הכנסת, כי "מהיום אני לוקח צעד אחורה ומוסר לחברי הכנסת החילוניים את האחריות לקידום החוק". מלכיור ציין כי "אילו אנחנו, הדתיים, היינו מנסים לקדם אותו, מיד היו חושדים בנו שמדובר בכפייה דתית". מלכיור הוסיף: "חשוב לדעת שאנחנו נמצאים בדקה ה- 90 – ברגע האחרון להצלת איזשהו שריד מהצביון של השבת בישראל. מעודד שציבור שאינו שומר שבת כהלכתה מצטרף ליוזמה הזו. הצעת החוק גם לא צריכה להטריד את הציבור הדתי – שממילא שומר שבת ואורחות חייו לא ישתנו בעקבות החקיקה.
מיני תקדים נרשם בהצעת החוק הנוכחית של ח"כ אורלב כאשר לראשונה בהיסטוריה תומך יו"ר מפלגה דתית באישור תחבורה ציבורית בשבת זאת תוך הגבלות הכוללות שימוש בכלי רכב קטנים בלבד ושל איסור נסיעה באזורים בהם קיימת ריכוזיות גבוהה של תושבים דתיים.
בעניין זה מבקש ח"כ אורלב להקים שתקבע את פרטי הסדרי התחבורה וכן כי משרד ראש הממשלה ימנה ממונה מטעמו על אכיפת חוק השבת. יצויין כי הההקלות המוצעות בחוק באות לצד איסור על הפעלת שרותים ומסחר ביום השבת וכן אוסרות לחלוטין כל פעילות של מוסדות ציבור בשבת.
יש לציין כי כבר בכנסת ה-15 הניח חברו של אורלב למפלגה נחום לנגנטל הצעת חוק דומה שעברה בקריאה טרומית אך לא אושרה בגלל התערבות נציגי לשכות המסחר שמחו על הנזק הכלכלי שעלול להגרם למשק באם ההצעה תאושר.
ח"כ אורלב אמר היום כי :"ההצעה אמורה לאחד את כל המפלגות הדתיות והחילוניות ולצמצם את חילולי השבת בתחום התרבות והבידור, כאשר בניגוד להצעות הקודמות בנושא לא יווצר מצב תקדימי לפיו הכנסת מתירה בשבת במפורש איסורי תורה, אלא פשוט ייוצר מצב של חוסר התייחסות לפעילויות מסויימות".
"אין מדובר פה בפשרה המנוגדת להלכה, אלא בהכרה במציאות קיימת שאין יכולת פוליטית לבטלה"הוסיף אורלב.
יו"ר ש"ס שר התמ"ת אלי ישי תקף היום בחריפות את הצעת החוק ואמר כי היא תגרום לחילול שבת המוני. "מפלגות הקוראות לעצמן דתיות הופכות לרפורמים לענייני שבת", תקף ישי. יו"ר ש"ס אמר כי המפד"ל "הגיעה לאובדן דרך פוליטית וחבל שהיא מנסה להפוך את השבת, זו ששמרה על כל היהודים בכל התפוצות, לאג'נדה פוליטית. מי שמגמיש את קדושת השבת, יגמיש את המעמד האישי ולבסוף ישנה את מי שהוא יהודי. אין מקום לרפיסות שכזאת והיא לא תקום ולא תהיה", הדגיש השר ישי.
גם בשמאל לא כולם ברכו על הצעת החוק. יו"ר סיעת מר"צ ח"כ זהבה גלאון אמרה כי "אחת לכמה זמן המפד"ל מעלה הצעה לכאורה מתונה שמשמעה אחיזת עיניים. לדבריה, "כל עוד הממסד הדתי-רבני מכתיב לנו איך להינשא, איך להתגרש, איך לאכול ומה לאכול – כל ההצעות האלה חסרות חשיבות".
שר הדתות לשעבר יגאל ביבי חברו של אורלב למפלגה התנגד גם הוא להצעה:''הצעת החוק היא הצעה פרטית שלא אושרה במוסדות המפלגהולכן מייצגת רק את דעתו של אורלב ולא את המפלגה" אמר ביבי.
הרב דוד שפירא, רב שכונת "בית הכרם- יפה נוף- רמת בית הכרם" ויו"ר ועד רבני השכונות בירושלים, התייחס בזמנו להצעות החוק בנושא השבת ואמר "כי אף בן תורה לא יסכים לתת ידו לחוק כזה.
הרב שפירא: "במילים פשוטות, החוק הזה נותן רשות ואפשרות לחלל שבת בפרהסיה במדינת היהודים. ממש כך.
הרב דוד שפירא הוסיף כי כוונתם של חברי הכנסת הנכבדים, אולי מאוד רצויה "אבל נגיד להם מה שר' יהודה הלוי אומר למלך כוזר: 'כוונתך רצויה ומעשיך אינם רצויים'… הרפו ידיכם מהשבת".