משרדים קטנים הינם נפוצים מאוד כיום. במקביל לפריחת חברות הענק, קמות גם הרבה חברות עצמאיות בעלות מספר עובדים מצומצם, אשר פועלות מתוך משרדים קטנים. ניתן למצוא חברות כאלו בתחומי עריכת הדין, הפרסום, האדריכלות וכדומה.
עיצוב משרד קטן מהווה אתגר משמעותי, שכן מעבר לפן העיצובי – אסתטי הקיים בעיצוב כל משרד, קיימים בו פרמטרים חשובים נוספים כגון ניצול השטח, שיווי מראה נרחב ולא צפוף, ובאופן כללי נדרש עיצוב מחוכם יותר ולא רק אלגנטי ויפה.
במשרד קטן רצוי לא לוותר על הדברים הנדרשים לכל משרד – חדר ישיבות, מטבחון, עמדות מחשב מספיקות לכל העובדים, פתרונות אחסון, אזור טכנולוגיה והדפסה, עמדה למזכירה, משרד מנהל וכדומה.
חשוב כבר בשלב התכנון להקדיש מחשבה להבנה מעמיקה של אופי המשרד הספציפי שאתם מעוניינים להקים, ומתוך כך להחליט איזה מבין הדברים הנ”ל אכן נצרך במשרד שלכם, ועל אילו דברים ניתן לוותר.
לאחר מכן, יש לתכנן את החלל בצורה הנכונה על מנת שיוכל להכיל בצורה המיטבית את כל הדברים שנחוצים למשרד שלכם.
טיפים לניצול נכון של השטח
- צבעים – הדרך הפשוטה ביותר להשרות אווירה של חדר רחב ידיים היא בבחירת צבעים נכונה. צבעים בהירים לרוב משווים מראה פתוח, לעומת צבעים כהים אשר נוטים לסגור את החלל.
- ניירת – ריבוי ניירת הינו מצב לא רצוי בכל משרד באשר הוא, אך במשרדים קטנים הדבר עלול לבלוט עוד יותר, להקטין את החלל ולהכביד על מראה המשרד. לכן, עדיף לצמצם בכמויות הניירת ולהעדיף עבודה ממוחשבת, ובמידה ויש קלסרים וניירות שיש צורך לשמור, כדאי לעשות זאת בתוך ארונות סגורים.
- ריצוף – מומלץ להעדיף רצפה חלקה, כלומר ללא שטיחונים או אריחים קטנים שמחלקים את הרצפה באופן בולט, היוצרים תחושה סגורה. לכן, מומלץ לבחור ברצפת פרקט או באריחים גדולים.
- השתמשו בפתרונות טכנולוגיים – נסו לחסוך במכונות אשר תופסות מקום רב, ולרכוש מכשירי מולטי-טסקינג, או מכשירים קומפקטיים יחסית. בנוסף, העדיפו מכשירים אלחוטיים לדוגמת מקלדת ועכבר, מכיוון שחוטים רבים יוצרים תחושת עומס, אשר אינה תורמת להרחבת החלל.
- שולחן עבודה – חשוב לבחור בשולחן פונקציונלי, אשר בנוי בצורה חכמה המאפשרת לאחסן בו חפצים, בנוסף למספיק שטח פנים ליצירת מרחב עבודה אופטימלי.
נוחות במשרד הקטן
עם כל זאת, אל תוותרו על הנוחות במשרד. היא חשובה מאוד הן לכם בתור בעלי המשרד, הן לעובדים שבו אשר תחושותיהם בעבודה מושפעות מהחלל הסובב אותם, והן ללקוחות או לספקים או לכל נותן או מקבל שירות אחר, אשר הייתם רוצים כי המשרד ישרה עליו אווירה נעימה ומזמינה על מנת לקדם את העסקים.
לכן, כדאי מאוד להשקיע בדברים אשר תורמים לנוחות, אך לאו דווקא מפריעים לניצול המקום. למשל, מומלץ לרכוש כיסאות נוחים וארגונומיים לכל עובד. בנוסף, מומלץ ליצור חללי עבודה נפרדים לכל עובד, על מנת שלכל אחד תהיה תחושה ביתית ופינה “משלו”, מה שיוצר סביבת עבודה נוחה ולכן פרודוקטיבית.
ניתן ליצור חללים כאלו גם כאשר החלל הכללי יחסית מצומצם, בעזרת פתרונות שונים כמו הצבה אנכית של השולחנות באופן שיוצר הפרדה, התקנת מחיצות זכוכית שקופות עד חצי הגובה וכדומה.