שאלות
1. 7 שמות היו ליתרו. מה הם השמות ? (עיין ברש"י)
2 . מה שמות בני משה ומדוע נקראו בשמות אלו?
3. ציין 2 פירושים למילה ויחד בפסוק:" ויחד יתרו על כל הטובה אשר עשה לישראל". (רש"י)
4. ליתרו הוסיפו אות ו' לשמו. ציין 3 אישים נוםפים שהוסיפו אות לשמם.
5. יתרו אמר למשה: "לא טוב הדבר אשר אתה עושה" על מה עוד נאמר בתורה הביטוי לא טוב? 6. "כה תאמר לבית יעקב ותגיד לבני ישראל", למי הכוונה לפי רש"י?
7. יתרו היה חותן משה. מי היה החותן של אהרן?
8. מה משותף לחתונה ולמתן תורה ?
9. בפרשתנו מסופר על מתן תורה. מה הקשר בין התורה למספר 3 ?
10. מה פירוש הביטוי: " והייתם לי סגולה מכל העמים"?
11. מה לומדים מהפסוק "וכל העם רואים את הקולות"?
12. אני כהן גוי ולא במקדש. מי אני ? (ציין 2 אישים)
13. "לא תגנוב". ציין 2 גניבות מפורסמות בספר בראשית. 14 . כיצד מפרש רש"י את הפסוק: "על כן ברך ה' את יום השבת ויקדשהו"?
15. "ואם מזבח אבנים תעשה לי, לא תבנה אתהן גזית". ציין 2 סיבות מדוע?
תשובות
1. 7 שמות: רעואל, יתר, יתרו, חובב, חבר, קיני ,פוטיאל. 2. גרשום = כי גר הייתי בארץ נכריה, אליעזר- אלוקי אבי בעזרי.
3. א. שמח על הצלת ישראל. ב. הצטער על טביעת המצרים ובשרו נעשה חידודים חידודים.
4. אברם -אברהם, שרי- שרה ,הושע- יהושע.
5. בבריאת האדם: "ויאמר ה' לא טוב היות האדם לבדו".
6. בית יעקב – נשים, בני ישראל- הגברים. 7. עמינדב, אביה של אלישבע אשת אהרן (שמות, 23) 8. התורה ניתנה ב-5 קולות: " קולות (2) וברקים (2) וקול שופר (1)". כך גם בחתונה יש 5 קולות: "קול ששון וקול שמחה קול חתן וקול כלה קול מצהלות חתנים מחופתם".
9 . דרש יסי הגלילי: "ברוך שנתן תורה משולשת (=תנ"ך) לעם משולש (כהנים, לוויים וישראלים) ע"י שלישי לבטן (=משה) בחודש השלישי (=סיון)
10. א) סגולה = אוצר חביב ב) עם ישראל לא מושפע מכל התהפוכות כמו הניקוד סגול שנשאר זהה בכל צורה שנהפוך אותו.
11. שלא היה בהם אף אחד עיוור כי כולם נרפאו.
12. מלכי-צדק מלך שלם כהן לאל עליון (בראשית,י"ד 18) יתרו כהן מדין 13. א. גניבת התרפים ע"י רחל. ב אחי יוסף הואשמו בגניבת הגביע
14. ברכו במן וקידשו במן.
15. א. המזבח מאריך ימיו של אדם ואילו הברזל הורג ומקצר ימיו של אדם. ב. המזבח עושה שלום בין ישראל לקב"ה ואילו הברזל מסמל מלחמה.
לזכות ולרפואת יוסף חיים בן יהודית שוקר מייסד היאחזות שבות רחל שהקים בית בד באחיה אוהב אדם ואדמה דוגמה ומופת לדביקות בארץ ולאמונה עזה בבורא עולם.