קריאת חדשות היא משימה מורכבת מכפי שנהוג לחשוב והיא מחייבת הפעלת מנגנון מסודר של חשיבה ביקורתית. רוצים לדעת טוב יותר מה קורה סביבכם? הנה 5 דברים שתצטרכו לשים לב אליהם
צריכת חדשות היא פעולה נפוצה שמניעה את תעשיית התקשורת כי יש קהל יעד גדול שמתעניין בה. עם זאת, בשנים האחרונות התקשורת עוברת שורה ארוכה של שינויים וחלקם משפיעים גם על התעשייה המסורתית של ייצור, הפצה ועריכת חדשות.
כל מי שמשתתף בקורסי מבוא של לימודי תקשורת כבר יודע לפתח חשיבה ביקורתית, אך האמת היא שיש כלים שבהם אפשר להשתמש גם בלי רקע אקדמי מסודר. הנה 5 מהם:
- איזה מילים בוחרים כדי לתאר אנשים
כמעט אף מילה בידיעה חדשותית לא נבחרת בצורה שרירותית. מלבד שיקולי עריכה, הגהה וניסוח, יש משמעות גדולה למילים שבהן בוחרים להשתמש על מנת לתאר אנשים ובעיקר בעלי תפקידים. הדוגמא הכי טובה לכך היא בחירה במילים שליליות או חיוביות, כמו “הפושע” לעומת “החשוד במעשה”. בחירת המילים חשובה כי היא בסופו של דבר יוצרת מציאות ומשום שלרוב הקוראים אין ממש סבלנות לגבש דעה עצמאית.
- סוג הכותרות
הכותרת היא הכלי העיקרי שבו משתמשים על מנת להפנות את הקשב של הקורא לידיעות חדשותיות מסוימות. בעידן של שטף מידע ועשרות אלפי גירויים בכל רגע נתון, הכותרת היא לעיתים קרובות הדבר היחיד שאותו קוראים. מכאן שבחירה בכותרת אינפורמטיבית, מגמתית או פרובוקטיבית חשובה לא פחות ולרוב יותר ממה שכתוב בתוך הידיעה עצמה.
- מי חתום על הכתבה
מומלץ מאוד לשים לב מי חתום על כתבות באתרי חדשות. אם אף כתב לא מוכן לשים את שמו על הידיעה, סביר להניח שמדובר על אייטם שמגיע ישירות ממשרד יחסי ציבור. אייטמים כאלה נועדו להשפיע על דעת הקהל, לפרסם חברה או מוצר ולהוות סוג של תוכן שיווקי. אמנם אין פסול ביכולת של אתרי חדשות להתפרנס מכתבות מעניינות, אך לנו כקוראים חייבת להיות את היכולת להבחין בכתבות כאלה ולזהות אותן מראש בשביל להתייחס אליהן בביקורתיות הנדרשת.
- איפה האייטם מופיע
המיקום של הידיעה בתוך אתרי חדשות, מגזינים או עיתונים גם הוא משמעותי עבור מי שרוצה לדעת מה באמת קורה מאחורי הקלעים. מיקום מרכזי מעיד על מחויבות גבוהה של העורך, בעוד מיקום צדדי של ידיעה חשובה עלול להצביע על מעורבות זרה כמו למשל מטעם פוליטיקאי או בעל הון.
- למי יש אינטרס
תמיד כדאי לחשוב למי יש אינטרס שידיעה מסוימת תופיע בחדשות. הרי בסופו של דבר, אף כתב חדשות לא מקבל את הידיעות באמצעות נבואה שיורדת אליו מהשמיים – אלא דרך מקורות שיש מאחוריהם מערכת שלמה של בעלי עניין וכמובן אינטרסים.