קרב שרי התחבורה. שר התחבורה לשעבר ח”כ בצלאל סמוטריץ’ הגיב על דבריה של מחליפתו בחצי השנה האחרונה, השרה מירי רגב שאמרה היום כי “מדינת ישראל אינה רק בגוש דן” ושהיא מעוניית “לבצע חשיבה מחדש על סדר העדיפות הלאומי” בכל הנוגע לתוכניות פיתוח המטרו באזור המרכז. סמוטריץ’: “אני מתאפק מאוד לא לבקר את שרת התחבורה, ולא שאין על מה. הפעם אני לא יכול לשתוק”.
שרת התחבורה מירי רגב פירסמה הערב בדף הפייסבוק שלה פוסט הנוגע לבחינה מחדש של תכנון, פיתוח והקמת קווי המטרו העתידיים בגוש דן. בפוסט, שכותרתו “מדינת ישראל אינה רק בגוש דן” מלינה שרת התחבורה על שמיכת התקציב הקצרה המחייבת ויתורים וקביעת סדרי עדיפויות. “אם היה לנו תקציב לכל התוכניות התחבורתיות אז ניתן היה לבצע גם את המטרו במקביל. אבל במציאות שבה משקיעים כ-60 מיליארד במטרופולין גוש דן בקווי הרכבת הקלה וכ-600 מיליון ש״ח לטובת שבילי האופניים – ״אופנידן״, שיחד יתנו מענה תחבורתי משמעותי לתושבי גוש דן, נדרשת חשיבה האם יש מקום להפנות עוד כ-80 מיליארד מכספי המדינה למטרו או שעלינו להסיט את המשאבים לפריפריה, בדגש על ביצוע של המסילה המזרחית שתחבר את ישראל מקרית שמונה ועד אילת ופיתוח תשתיות תחבורה ציבורית נוספות בדמות רכבות קלות בצפון ובדרום ועוד” כתבה השרה רגב.
בהמשך דבריה התייחסה רגב מפורשות לאפשרות ביטול פרויקט המטרו ואמרה “בעיניי יש לבצע חשיבה מחדש על סדר העדיפות הלאומי בעת הזו. מדינת ישראל היא לא רק מטרופולין דן וחייבים להסיט משאבים ופיתוח תשתיות תחבורה ציבורית לכל רחבי המדינה על מנת לפזר את האוכלוסייה,לפזר את אזורי התעסוקה ולהביא לצדק תחבורתי וצדק חלוקתי”.
מי שלא נשאר אדיש לדברים היה שר התחבורה לשעבר ח”כ בצלאל סמוטריץ’ שענה לשרה רגב בחריפות: “כבר חצי שנה אני מתאפק מאוד לא לבקר את שרת התחבורה מירי רגב על התנהלותה במשרד, ולא שאין על מה,” עקץ השר לשעבר, “חשוב היה לי לא לדבר מפוזיציה ולתת לה את הקרדיט לנהל את המשרד כפי שהיא מבינה, גם אם זה שונה פעמים רבות מאיך שאני חשבתי שנכון להתנהל.”
“אבל על התנגדותה של השרה מירי רגב היום לתכנית המטרו בגוש דן אני כבר לא יכול לשתוק. מדובר באמירה פופוליסטית ומופרכת. לרשת הסעת ההמונים הקישורית שעתידה לקום בגוש דן תהיה השפעה אדירה על הכלכלה ועל איכות החיים של אזרחי ישראל כולם. כולל תושבי הפריפריה.” הסביר סמוטריץ’.
“הניסיון להציג את זה מול השקעה בפריפריה הוא פופוליזם זול שמשקף חוסר הבנה. ראשית, כאמור, הדבר ישרת גם את תושבי הפריפריה שמגיעים למרכז ויקל על החיבור שלהם למרכז. שנית, תרומתו לכלכלה ולפריון תאפשר הגדלת ההשקעה בפריפריה. שלישית, והכי חשוב, מקורות המימון המתוכננים למטרו לא מגיעים מתקציב המדינה, הם לא באים על חשבון תקציבי הפריפריה ובעיקר הם לא יהיו קיימים בפריפריה. מדובר על שילוב של השקעות פרטיות (מכרזי P.P.P) והכנסות מהשבחת ערך הקרקע באזורי הביקוש הסמוכים לקווים המתוכננים. אלה מקורות מימון שפשוט לא קיימים במיזמים אחרים.”
“השקעה בפריפריה חשובה. כשר תחבורה האצתי מאוד את תכנון קו הרכבת לאילת ואני מאמין שאם נתגבר על האתגרים המדיניים מול מצריים אפשר יהיה גם להקים אותו. אותו כנ”ל ביחס להארכת כביש 6 עד שלומי וכו’. אבל לכל זה אין שום קשר למטרו והאמירה של רגב היום משקפת חוסר הבנה של איך העניינים במשרד מתנהלים. וזה מטריד.” סיכם שר התחבורה לשעבר.