חנות וירטואלית – העתיד של עולם המסחר
איך שלא נסתכל על זה, המסחר הווירטואלי הולך ותופס נתח יותר ויותר משמעותי מעולם הקמעונאות. אפשר להאשים את אמאזון, עלי אקספרס או אסוס בכך שגרמו לסגירת חנויות ברחבי העולם ולקניונים שפושטים את הרגל, אך אפשר גם להסתכל על הצד החיובי ולהבין שמסחר באמצעות חנות וירטואלית מספק יתרונות רבים הן עבור הצרכן והן עבור בעל העסק. וכן להבין שכדי להישאר רלוונטיים, פתיחה של חנות וירטואלית, היא צעד הכרחי בעולם הדיגיטלי שאנחנו חיים בו. להישאר מחוץ לרכבת הזאת תהיה פשוט טעות.
זמינות היא שם המשחק
אפשר לומר שההבדל המשמעותי עבור הצרכן בין קניה בחנות פיזית לקניה באמצעות חנות וירטואלית הוא הזמינות של החוויה. במקום לצאת מהבית, לנסוע לקניון או למרכז המסחרי, לחפש חניה (ואולי גם לשלם עליה כסף) ואז גם למצוא את החנות ולחפש את הפריט המתאים, אפשר פשוט לשבת בבית (או בעבודה) להיכנס לאתר באמצעות המחשב או הטלפון ולהזמין את המוצר המבוקש ישר עד הבית. השינוי בחוויית הצריכה הוא כל כך משמעותי שאין ספק ביתרונות שיש לו עבור הצרכנים ובסיבה לכך שכל עולם הקמעונאות פונה למסחר וירטואלי.
מצד בעל העסק, עם זאת, האפשרות להיות זמין לכל אדם, מכל מקום בעולם ובכל שעה מאפשרת הגדלה משמעותית של נתח השוק אך גם טומנת בחובה אתגר. תחזוק של חנות וירטואלית הוא לא דבר פשוט ודורש עדכון מתמיד של המוצרים בחנות הווירטואלית במקביל לאלו בחנות הפיזית וכן צוות תמיכה טכנית שיוכל לעבוד מסביב לשעון ולסייע בתקלות בהן נתקלים הצרכנים.
פתיחת חנות וירטואלית בלי שימת דגש לחשיבות של הזמינות עבור הצרכן, יכולה להפוך ממקפצה לקהלים חדשים לאבן נגף שתפגע במוניטין של העסק. במידה ועסק מבין כי אין ביכולתו לבצע את העדכון הפיזי יש למצוא ספק ניהול אתרים
חוויית צריכה מותאמת אישית
מסחר ברשת כמובן מנצל את היתרון הברור של תקשורת ההמונים – זמינות ונגישות בכל מקום ובכל זמן. אך יש יתרון נוסף לתקשורת זו, אשר סייע ביצירת אותן אימפריות קמעונאות כמו אמאזון ועלי אקספרס והוא שימוש בדאטה מתקדם על מנת להעניק חווית קניה מותאמת אישית. היכולת לאסוף נתונים על קונים (ואפילו על מתלבטים) שונים, לדעת מה הם קנו, באיזה זמנים, מה חשבו לקנות ובסוף ויתרו ואילו מוצרים נקנים בדרך כלל ביחד או על ידי קבוצות שונות, מאפשרת לבעל העסק להציע חווית קניה מתקדמת ומותאמת אישית.
הצעה של מבצעים המתאימים להעדפות הלקוח, מוצרים שיכולים להשלים עבורו רכישות קודמות או הוזלה של משלוחים לאזור מגורים מסוים בזמנים בהם זה משתלם יכולים להיות האקס פקטור שישאיר צרכנים בחנות שלכם על פני החנויות האחרות. האפשרויות בתחום הדאטה הן רבות ומגוונות ולעיתים נשמעות גם מורכבות לאנשים שזהו לא שדה המומחיות שלהם, על כן, מומלץ להיעזר בגורמי מקצוע אשר מתמחים בשיטות לכריית מידע וניתוחי באופן יעיל כך שיוכלו להצעיד את העסק קדימה אל עידן המידע.
הדואר בא היום
נושא נוסף שאסור להזניח בפתיחת חנות וירטואלית הוא שליחויות. עבור הלקוח, חווית הצריכה הווירטואלית לא מסתכמת רק בעיון בקטלוג מהמחשב או מהטלפון אלא גם בציפייה שהמוצר יגיע עד דלת ביתו בזמן סביר ובמצב טוב. חוסר יכולת לספק משלוח מהיר ואיכותי יכול להוביל את הצרכן לבחור בחנות וירטואלית אחרת. המחיר של הקמת מערך שליחויות הוא כמובן לא תמיד סביר עבור עסקים רבים אך גם עבודה עם חברת שליחויות חיצונית לא יכולה להיעשות בשיטת ״שגר ושכח״.
בהקמת חנות וירטואלית האחריות היא על בעל העסק לוודא שהלקוח מרוצה מהשירות שהוא קיבל, הכולל גם את המשלוח עד דלת ביתו וגלגול האחריות אל חברת השליחויות עשוי לפגוע בעיקר בעסק שלכם.